بانک مرکزی افغانستان که زیر اداره طالبان فعالیت می‌کند از دست‌‌آوردهای ملموس در زمینه چاپ بانک‌نوت‌های افغانی خبر داد.

روز پیش، تام وست، نماینده ویژه‌ امریکا برای افغانستان نیز گفت که براساس دو معامله ارزی، اسکناس‌های افغانی تازه چاپ شده است.

هنوز روشن نیست که بانک‌نوت‌های افغانی در کدام کشور چاپ شده و چه زمان به افغانستان منتقل می‌شود.

بانک مرکزی که زیر اداره طالبان فعالیت می‌کند روز شنبه 30 میزان در اطلاعیه‌ای گفت که به زودی مراحل مواصلت این بانک‌نوت‌ها آغاز می‌شود. در اعلامیه بانک مرکزی آمده است که بانک‌نوت‌های تازه چاپ شده افغانی بر اساس سیاست‌های معقول پولی، متوازن با رشد اقتصادی و طبق ضرورت پول در بازار توزیع می‌شود.

بانک مرکزی تاکید کرده است که اسکناس‌های کهنه به شکل سیستماتیک و طبق دستورالعمل جمع‌آوری و از دور خارج خواهد شد.

نماینده ویژه امریکا روز جمعه در یک نشست آنلاین، با ابراز خوشحالی گفت که براساس دو معامله ارزی بانک‌نوت‌های افغانی چاپ شده است. تام وست در خصوص اینکه این پول در کدام کشور چاپ و چه زمانی به افغانستان منتقل و توزیع خواهد شد، جزئیات ارائه نکرد. او در این نشست افزود که اسکناس‌های تازه چاپ شده افغانی جایگزین پول‌های خواهد شد که در سیستم وجود دارند.

دارایی های منجمد شده افغانستان

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد. در بیش از یک سال گذشته، فرسودگی پول‌های افغانی به یک چالش جدی تبدیل شد و حکومت طالبان به دلیل تحریم‌ها نتوانست بانک‌نوت‌های تازه چاپ کند.

ماه گذشته، امریکا ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را به یک صندوق امانی در سوئیس منتقل کرد تا برای کمک به اقتصاد افغانستان به مصرف برسد.

انوارالحق احدی یکی از اعضای هیات صندوق امانی افغان در جینوا در مصاحبه‌ای گفت که هدف از تاسیس این صندوق استقرار پولی و حفظ دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان است. به گفته آقای احدی، دارایی‌های موجود در این صندوق به عنوان پشتوانه بانک مرکزی افغانستان حفظ خواهد شد.

نماینده امریکا روز جمعه گفت که بخش زیادی از ۳.۵ میلیارد دالر که در صندوق امانی نگهداری می‌شود برای آینده حفظ خواهد شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *