کنفرانس بین‌المللی تاشکند در مورد افغانستان که در آن نمایندگان ۲۰ کشور، به شمول هیات طالبان و نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان اشتراک دارند، واکنش‌های مختلطی را به دنبال داشته است.

به گفتۀ مقام‌های اوزبیکستانی، در این نشست که امروز دوشنبه ۲۵ جولای (سوم اسد) آغاز شده و فردا نیز ادامه خواهد داشت، جلوگیری از بحران بشری در افغانستان بحث عمده و اساسی بوده و افزون بر آن مسایل اقتصادی و امنیت سرحدی نیز به بحث گرفته خواهد شد.

سخنگوی جبهۀ مقاومت ملی افغانستان با اشاره به برگزاری این نشست گفت که این جبهه از هرتلاش برای تامین صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند، اما به گفتۀ وی جبهۀ مقاومت از هیچ نشستی استقبال نمی‌کند که در آن به “یک گروه تروریستی” رنگ عادی و “مشروعیت” داده شود.

آقای احمدی ا گفت که جانب اوزبیکستان در مورد برگزاری این نشست هیچ گونه هماهنگی با جبهۀ مقاومت نداشته است.

برخی از منتقدان در شبکه‌های اجتماعی از کارنامۀ حقوق بشری طالبان در یک سال گذشته نقد کرده و گفته اند که جامعۀ بین المللی باید طالبان را به احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران، وادار سازد.

جولان وهابوف، سفیر اوزبیکستان در واشنگتن دی سی، در پیوند به اتهام‌های نقض گستردۀ حقوق بشر از سوی گروه طالبان گفت که این یک موضوع داخلی افغانستان است: “ما در امور داخلی کشورهای خارجی مداخله نمی‌کنیم و اوزبیکستان نیز از رویکرد مشابه استقبال می‌کند. اما در عین زمان، ما وضعیت کنونی در افغانستان را زیر نظارت کامل داریم.”

هیات طالبان در حالی در این نشست شرکت می‌کند که تا کنون هیچ کشوری حکومت این گروه را که از یکسال به اینسو در افغانستان مسلط است، به رسمیت نشناخته است. مقام‌های اوزبیکستانی نیز گفته اند که دعوت از هیات طالبان در این نشست، به معنی به رسمیت شناختن حکومت آن گروه نیست.

اما سخنگوی حکومت طالبان ادعا می‌کند که زمانیکه هیات طالبان در یک نشست بین‌المللی به این سطح دعوت می‌شود، خود بازتاب دهندۀ موقف رسمی حکومت این گروه است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در مصاحبه با صدای امریکا در پیوند با خواست جامعۀ بین المللی از طالبان مبنی بر احترام به حقوق بشر و تشکیل حکومت همه‌شمول گفت که این گروه خواست‌های مشروع کشور های جهان را پذیرفته و به تحمیل فرهنگ دیگر کشورها در افغانستان تن در نخواهد داد.

حنیف اتمر، وزیر خارجۀ حکومت پیشین افغانستان، خطاب به شرکت کنندگان کنفرانس تاشکند گفته است که “ثبات، امنیت، بازسازی و همکاری منطقه‌ای” پیوند مستقیم با مشروعیت نظام و احترام به حقوق و آزادی‌های تمام افغان‌ها دارد و به گفتۀ وی باید این پیام با صدای رسا و آشکار به طالبان رسانده شود.

آقای اتمر در چند توییت پیهم نگاشته است که باید این کنفرانس اجماعی را ایجاد کند که جامعۀ جهانی از مذاکرات بین‌الافغانی برای رسیدن به یک راه حل فراگیر برای صلح، امنیت، حقوق بشر و حکومتداری بر اساس خواست مردم افغانستان، حمایت‌ می‌کند. او نگاشته است: “اتخاذ روش دیگر زشت بوده و برای افغان‌ها عادلانه نخواهد بود.”

فوزیه کوفی، عضو شورای ملی پیشین افغانستان، نیز در تویتر از برگزاری کنفرانس تاشکند در مورد افغانستان انتقاد کرده و گفته است که دعوت از طالبان در کنفرانس اوزبیکستان برای مردم افغانستان کمک نمی‌کند.

خانم کوفی با اشاره به نگرانی کشورهای آسیای میانه از گسترش شورشگری برخاسته از افغانستان، در ادامۀ این تویت نگاشته است: “این کشورها برای محفوظ نگهداشتن خود از افراطگرایی نظامی جهانی به طالبان رشوت می‌دهند. جلب رضایت کوتاه مدت یک نیروی نظامی به رشد بیشتر افراطگرایی در منطقه کمک خواهد کرد.”

کنفرانس تاشکند در مورد افغانستان در حالی برگزار می‌شود که در نزدیک به یکسال حاکمیت طالبان بر افغانستان، چندین بار حملات راکتی از خاک افغانستان بر قلمرو اوزبیکستان صورت گرفته است و به گفتۀ سفیر اوزبیکستان در ایالات متحده، این نگرانی نیز با جانب طالبان به بحث گرفته خواهد شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *