احمد مسعود، هشدار داده است که اگر به وضعیت افغانستان توجه نشود، معضل این کشور دامنگیر کشورهای منطقه و جهان نیز خواهد شد.

به باور او، اگر در افغانستان ثبات سیاسی برقرار نشود، گروه‌های تروریستی با استفاده از وضعیت و خاک این کشور بار دیگر کشورهای جهان را هدف قرار خواهند داد.

احمدشاه مسعود، پدر احمد مسعود که در دوران قبلی حکومت طالبان در برابر این گروه می‌جنگید، درباره‌ی وضعیت آن وقت افغانستان نیز به جهان هشدار داده بود. در پی این هشدار، حملات یازدهم ستپامبر ۲۰۰۱ که شبکه القاعده مسئول آن شناخته شد، صورت گرفت.

پس از حملات یازدهم سپتامبر، امریکا و متحدانش برای نابودی القاعده که گفته می‌شد در پناهگاه طالبان است، به افغانستان حمله کردند. پس از حمله‌ی امریکا، رژیم طالبان برچیده شده و نظام جمهوری شکل گرفت. این نظام اما پس از بیست سال و با خروج امریکا از افغانستان فروپاشید و طالبان سال گذشته دوباره‌ به قدرت رسیدند.

با گذشت نزدیک به یک سال، تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشاخته است. در عین حال اخیرا، بعضی از کشورها بر راه‌ حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان تأکید دارند و می‌گویند که مبارزه مسلحانه راه حل نیست.

احمد مسعود در مصاحبه با بی‌بی‌سی اما با انتقاد از این موضع‌گیری‌ها می‌گوید که این درست نیست. تا وقتی کشورهای خارجی در افغانستان حضور داشتند و منافع‌شان مطرح بود، مبارزه با تروریسم مشکلی نداشت و حالا که این کشورها افغانستان را ترک کرده‌اند، مبارزه علیه تروریسم نباید صورت بگیرد.

احمد مسعود می‌گوید این حق مردم افغانستان است که به‌خاطر عدالت و آزادی مبارزه کنند. احمد مسعود می‌گوید که «تغییر سیاست و موضع‌گیری بعضی از کشورها ممکن است ناشی از سیاست اخاذی، باج‌گیری و گروگان‌گیری طالبان بوده باشد.»

احمد مسعود به کشورها درباره‌ی به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیز هشدار داده و گفته است شناسایی این گروه به معنای مشروعیت دادن به ظلم و استبداد طالبان است. او گفته است: «هر کشوری که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، این کشور مسئول هر ظلم و جنایتی خواهد بود که توسط طالبان صورت می‌گیرد و مردم افغانستان این اقدام را فراموش نخواهند کرد.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *