با آنکه بیش از ۲۹۶ روز از بسته بودن دروازه مکاتب به روی دانش‌آموزان دختر دوره ثانوی در افغانستان می‌گذرد، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در گفتگوی اختصاصی با افغانستان اینترنشنال گفت به گونه مشخص نمی‌تواند بگوید چه زمانی مکاتب به روی دختران باز خواهد شد.

طالبان در این مدت به همه انتقادهای داخلی و بین‌المللی در مورد بسته ماندن مکاتب دخترانه اعتنا نکرده‌اند.

با این حال سهیل شاهین روز یکشنبه، ۱۹ سرطان ابراز امیدواری کرد که این مسئله “در روشنی اصول و ارزش‌های اسلامی حل شود.”

خبرنگار افغانستان اینترنشنال در گفتگوی اختصاصی از سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر پرسید دقیقا مشکل سد راه بازگشایی مکاتب دخترانه در کجاست، آیا رهبران طالبان در مورد بازگشایی مکاتب تفاهم ندارند؟ سهیل شاهین اختلاف نظر رهبران این گروه در مورد بازگشایی مکاتب را رد نکرد و گفت این مسئله جوانب متعددی دارد که “باید همه‌شان حل شود.”

او تأکید کرد که “ما مخالف تعلیم نیستیم. اما ما همیشه گفته‌ایم که این مسئله باید در روشنی ارزش‌ها و اصول اسلامی حل شود.”

طالبان در نزدیک به ۳۰۰ روز گذشته همواره از پاسخ گفتن به سوالات بنیادین در مورد آموزش دختران طفره رفته و در پاسخ به سوالات خبرنگاران، مسایل کلی مثل “آماده ساختن شرایط مناسب، حل مشکل در پرتو اصول اسلامی و ادامه کار روی طرح بازگشایی مکاتب” را مطرح کرده‌اند.

در حال حاضر افغانستان یگانه کشوری در جهان است که در آن دختران از حق آموزش محروم هستند.

بعد از ورود طالبان به کابل در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های گسترده‌ای در برابر حقوق مدنی و سیاسی زنان افغانستان وضع شده است.

زنان شاغل افغانستان در اکثر موارد وظایف خود را از دست داده و هیچ زنی در سیاست‌های کلان کشوری دخیل نیست.

نهادهای حقوق بشری برای توضیح وضعیت افغانستان گفته‌اند که طالبان در حال اعمال “آپارتاید جنسیتی” در برابر زنان این کشور هستند.

جامعه بین‌المللی همواره برای به رسمیت شناختن دولت طالبان بازگشایی مکاتب دخترانه، شکل‌گیری یک دولت فراگیر و مبارزه با تروریسم بین‌المللی در افغانستان را همچون شرط‌های اساسی مطرح کرده است.

سهیل شاهین در گفتگوی ویژه با افغانستان اینترنشنال گفت تعریف “حکومت مشارکتی” از نگاه این گروه و دیگران فرق دارد.

او توضیح داد: “به این معنی که مردم افغانستان در جهاد علیه اشغال هم شرکت داشتند و آن‌ها حق دارند که در حکومت هم باشند. ما در این زمینه مشکل نداریم.”

او گفت چهره‌های مختلف از اقوام مختلف که در دوره جنگ این گروه علیه دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی سهم داشته‌اند، در حکومت طالبان نقش دارند

از نگاه منتقدان طالبان کابینه سرپرستی که این گروه شکل داده، تشکیلات سازمانی یک گروه است و نمی‌تواند به عنوان دولت نماینده یک جامعه متکثر به رسمیت شناخته شود.

با گذشت بیش از ۱۰ ماه از ورود طالبان به کابل هنوز هیچ دولتی در جهان دولت سرپرست این گروه را به رسمیت نشناخته است.

بسیاری از کشورهای منطقه و جهان تأکید کرده‌اند که تا شکل‌گیری یک نظام همه‌شمول اداره سرپرست طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *