بی‌بی‌سی فهرست خود از ۱۰۰ زن الهام‌بخش و اثرگذار در سراسر جهان را منتشر کرده است.

در میان این زنان، پدیده جهانی موسیقی بیلی آیلیش، بانوی اول اوکراین اولنا زلنسکا، پريانکا چوپرا جوناس و سلما بلر هنرپیشه، آلا پوگاچوا «تزارینای موسیقی پاپ روسیه»، صخره‌نورد ایرانی الناز رکابی، یولیمار روخاس ورزشکار رکوردشکن پرش سه‌‌گام، و نانا دارکوآ سکیاما نويسنده غنایی؛ فاطمه ابراهیمی دختر متعلم کورس آموزشی کاج که یک چشم خود را در حمله انتحاری به این مرکز از دست داد ولی توانست در کانکور افغانستان در جمع نفرات برتر قرار بگیرد و خانم زهرا جویا خبرنگار فعال حوزه زنان افغانستان نیز در این لیست حضور دارند.

این دهمین نوبت فهرست ۱۰۰ زن است و از این رو از این فرصت استفاده می‌کنیم تا ببینیم طی ده سال گذشته چه پیشرفت‌هایی رخ داده است. با توجه با تعداد رهبران زن و جنبش من‌هم، گام‌های بلندی در راستای حقوق زنان برداشته شده است ولی زنان بسیاری از نقاط جهان هنوز احساس می‌کنند راه درازی در پیش دارند.

فاطمه امیری، افغانستان

دانش‌آموز

فاطمه امیری نوجوان هزاره و یکی از جان به در بردگان حمله انتحاری در آموزشگاه کاج در کابل است که در آن ۵۰ نفر کشته شدند و بیشتر آنها دانش‌آموزان دختر بودند. او جراحاتی جدی برداشت از جمله یک چشمش را از دست داده است و صدمه شدیدی به فک و گوش او وارد آمده است.

او ضمن بازیافتن سلامتی‌اش مشغول مطالعه برای آزمون ورودی دانشگاه شد و در ماه اکتبر در امتحان دانشگاه شرکت کرد و نمره‌ای بالاتر از ۸۵ درصد گرفت. حالا رؤیای او این است که در دانشگاه کابل علوم کامپیوتر بخواند و می‌گوید از دست دادن یک چشمش در این حمله تنها او را قوی‌تر و مصمم‌تر کرده است.

زهرا جویا، افغانستان

روزنامه‌نگار

زهرا جویا شش سال در حکومت طالبان تبدیل به «محمد» شد و لباس پسرانه می‌پوشید تا به مدرسه برود. وقتی نيروهای نظامی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱ طالبان را سرنگون کردند او با نام زهرا به مدرسه برگشت. جویا در سال ۲۰۱۱ به عنوان روزنامه‌نگار کار می‌کرد و خیلی اوقات تنها گزارشگر زن در اتاق خبر بود.

او پايه‌گذار رخشانه ميدیا است که تنها سازمان خبری فمينيست افغانستان است که به اسم دختری نوزده ساله نامگذاری شده است که طالبان او را سنگسار کرده و کشتند. جویا در سال ۲۰۲۱ از افغانستان به خارج آورده شد و حالا رخشانه ميدیا را در تبعید از بریتانیا اداره می‌کند. او برنده جایزه سال ۲۰۲۲ بنیاد گیت با عنوان «جايزه تغييردهنده» شد.

تمنا زریاب پریانی، افغانستان

کنشگر

چندین روز بعد از شرکت در تظاهراتی در دفاع از حق آموزش و کار، تمنا زریاب پریانی و خواهران‌اش توسط مردان مسلح به زور در خانه‌شان دستگیر شدند. در میان محکومیت‌های جهانی و درخواست آزادی آنها، طالبان هر گونه دخالت در این ماجرا را منکر شدند.

او توانست واکنش‌های‌اش را به دستگیری فیلمبرداری کند و آن را در فضای آنلاین منتشر کرد. ويدیوی پریانی به سرعت پخش شد و توجه‌ها را به کنشگران زنی که ناپدید می‌شدند جلب کرد. او سه هفته در بازداشت بود و بعد آزاد شد. پریانی حالا در آلمان زندگی می‌کند و در همبستگی با زنان ایران، روسری‌اش را سوزاند و این حرکتی بود که برای بسیاری از زنان افغان جنجالی به حساب آمد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *