حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین نشست اخیر تحت عنوان «گردهمایی بزرگ علمای افغانستان» در کابل را «همایش داخلی طالبان» خوانده است.

کرزی در گفت‌وگو با شبکه‌ العربیه گفته است که اشتراک‌کنندگان این نشست اغلب مقام‌های طالبان بوده‌اند.

این نشست با سازماندهی طالبان روز پنج‌شنبه (۹ سرطان) آغاز شد و روز شنبه‌ی هفته‌ جاری با صدور قطع‌نامه ۱۱ ماده‌ای پایان یافت.

اشتراک‌کنندگان این نشست در قطع‌نامه‌ی‌شان با ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان تجدید بیعت کرده‌اند و او را حاکم مشروع افغانستان خوانده‌اند.

آنان از کشورهای منطقه و جهان، سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی، به‌ویژه کشورها و سازمان‌های اسلامی خواسته‌اند که حکومت طالبان را به‌عنوان نظام مشروع افغانستان به رسمیت بشناسند.

در این نشست هیچ زنی حضور نداشت.

کرزی در این گفت‌وگو افزوده است، او خواستار برگزاری لویه جرگه‌ای‌ بود که در آن نمایندگان تمام مردم افغانستان شامل مرد و زن حضور داشته باشند.

به گفته‌ی او، در جرگه‌‌ها معمولا تصمیمات مهم از جمله درباره‌ی به ‌رسمیت شاختن حکومت و تغییرات در قانون اساسی گرفته می‌شود.

کرزی در بخشی از این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورتی به‌ رسمیت شناخته‌شدن افغانستان توسط جامعه بین‌المللی گفته است این امر تنها زمانی حاصل می‌شود که دولت نماینده همه‌ی شهروندان این کشور باشد.

به گفته‌ی کرزی، تحقق این امر منجر به «مشروعیت داخلی و بازشناسی خارجی» خواهد شد.

با گذشت نزدیک به یک سال تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشاخته است. درحال حاضر اما سفارت‌خانه‌های برخی از کشورها در کابل فعال است و طالبان نیز به برخی از کشورها دیپلمات فرستاده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *