به گزارش رویترز، کارشناسان سازمان ملل در گزارشی از بدتر شدن وضعیت زنان افغانستان گفته‌اند. این کارشناسان می‌گویند “تبعیض جنسیتی گسترده” توسط طالبان، عامل بدتر شدن وضعیت و حقوق زنان افغانستان است. به گفته آنان، طالبان با عقب‌نشینی از تعهدات خود به رنج زنان افغانستان می‌افزایند.

این کارشناسان از مسدود کردن کمک‌ها توسط آمریکا هم انتقاد کرده‌اند. آنان بدون اشاره به جزییات در بیانیه‌‌ای گفته‌اند بحران انسانی کنونی که در آن ۲۳ میلیون نفر به کمک‌های غذایی وابسته هستند، “تأثیر ناعادلانه‌ای” بر زنان و کودکان دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در ماه فبروری امسال فرمان اجرایی را برای تمدید تحریم‌ها صادر کرد و گفت در تلاش است تا نیمی از دارایی افغانستان را که در آمریکاست، برای کمک به مردم افغانستان آزاد کند و بقیه را برای رسیدگی به دعاوی احتمالی مرتبط با تروریسم علیه طالبان نگه‌ دارد.

کارشناسان مستقل سازمان ملل توسط شورای حقوق بشر مستقر در جنو منصوب شده‌اند.

این گروه در بیانیه خود مفاد فرمان رییس جمهوری امریکا را “بیش از حد گسترده” خواندند و گفتند که آن‌ها منجر به “پیروی بیش از حد سخت‌گیرانه از تحریم‌ها می‌شوند که در نتیجه مانع هر گونه دسترسی مردم افغانستان به کمک‌های اساسی بشردوستانه می‌شود.»

در این بیانیه آمده است که بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر، دولت‌ها از جمله ایالات متحده موظف هستند اطمینان حاصل کنند که فعالیت‌های آنها منجر به نقض حقوق نمی‌شود.

کارشناسان گفتند که قبلاً نگرانی‌ها و توصیه‌های خود را به واشنگتن منتقل کرده‌اند ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *