کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل می‌گویند که آنان پس از ۱۵ آگست ۲۰۲۱، شاهد انبوهی از نقض حقوق بشر توسط طالبان بوده‌اند. این کارشناسان گفته‌اند حذف زنان و دختران از جامعه و ستم سیستماتیک علیه این قشر فاحش بوده است.

آنان روز گذشته (جمعه، ۲۱ اسد) با نشر بیانیه‌ای گفته‌اند که جامعه بین‌المللی باید به‌طور چشم‌گیری تلاش‌ها را برای ترغیب طالبان به رعایت اصول اولیه حقوق‌ بشر افزایش دهد.

کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که اگر اقدامات بیشتری برای معکوس‌کردن وضعیت رو به وخامت حقوق بشر به‌ویژه برای زنان و دختران انجام نشود، آینده افغانستان تاریک خواهد بود.

آنان تأکید کرده‌اند که جامعه جهانی اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را برای محافظت از افغان‌ها در برابر نقض حقوق بشر اتخاذ کند.

کارشناسان سازمان ملل افزوده‌اند که طالبان علی‌رغم این‌که به تعهدات متعدد خود برای حمایت از حقوق بشر عمل نکرده‌اند، بلکه بسیاری از پیشرفت‌‌های دودهه گذشته را نیز معکوس کرده‌اند.

آنان گفته‌اند که از آگست ۲۰۲۱، شاهد انبوهی از نقض حقوق بشر توسط طالبان بوده و به‌طور خاص پاکسازی زنان و دختران از جامعه و ستم سیستماتیک علیه آنان بسیار فاحش بوده است.

در بیانیه‌ی کارشناسان سازمان ملل آمده است که در هیچ کجای دنیا حمله گسترده، سیستماتیک و همه‌جانبه به حقوق زنان و دختران صورت نگرفته است.

به نقل از بیانیه، همه‌ی جنبه‌های زندگی زنان افغانستان از طریق ابزاری‌کردن دین محدود شده است. کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که تبعیض و خشونت را نمی‌توان به هیچ دلیلی توجیه کرد.

آنان با ابراز تأسف گفته‌اند که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در حال تغییر است.

در بیانیه‌ی کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل آمده است که گزارش‌های روزانه، انواع خشونت از جمله قتل‌های غیرقانونی، ناپدید‌شدن، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، افزایش خطرات استثمار زنان و دختران از جمله برای ازدواج اجباری را نشان می‌دهد.

آنان گفته‌اند: «ما مطمئن نیستیم که طالبان قصد دارند به تعهد خود مبنی بر احترام به حقوق بشر عمل کنند.»

کارشناسان حقوق بشر می‌گویند که مکانیسم‌ها و نهادهای نظارتی مستقل از حقوق بشر لغو شده و اجرای عدالت به خطر افتاده است.

این کارشناسان در بخشی از بیانیه‌ای خود افزوده‌اند که در غیاب یک دولت فراگیر که نماینده تمام مردم افغانستان باشد، چشم‌انداز صلح طولانی‌مدت، آشتی و ثبات در حداقل باقی می‌ماند.

آنان از طالبان خواسته‌اند که تمام تعهدات افغانستان در مورد حقوق بشر و حقوق بشردوستانه را رعایت کنند و به حقوق تحصیل و کار دختران و زنان احترام بگذارند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل همچنین تأکید کرده‌اند که طالبان فورا تمام مکاتب دخترانه را باز و محدودیت‌های حرکت، پوشش، اشتغال و مشارکت سیاسی زنان را لغو کنند.

آنان از طالبان خواسته‌اند که به فرمان عفو عمومی خود احترام بگذارند و فورا تمام اقدامات تلافی‌جویانه علیه اعضای نیروهای امنیتی دولت سابق، سایر مقامات و جامعه مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر، مخصوصا زنان را متوقف کنند.

کارشناسان حقوق سازمان ملل از جامعه بین‌المللی نیز خواسته‌اند اطمینان حاصل کنند که غیرنظامیان به‌طور عادلانه به کمک‌های بشردوستانه دسترسی دارند و جامعه بشردوستانه با زنان و گروه‌های اقلیت کار می‌کنند.

آنان از جامعه جهانی خواسته‌اند که از مأموریت گزارشگر ویژه در مورد افغانستان برای گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر حمایت کنند.

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که جامعه بین‌المللی اطمینان حاصل کند که اقدامات تحریمی با اقدامات بشردوستانه‌ی محافظت‌شده تحت قوانین بین‌المللی تداخل نداشته باشد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *