نماینده خاص چین برای افغانستان روز سه شنبه در نشست تاشکند در باره افغانستان گفت که چین حاضر است از پروژه‌های بزرگ ترانزیتی منطقه‌ای، از جمله خط آهن ترمذ-مزارشریف-کابل-پشاور، پشتیبانی کند.

یو شی‌یونگ افزود که این پروژه راه آهن می‌تواند «غرب چین را به آسیای میانه وصل کند.»

شی‌یونگ از جانب چین در نشست بین المللی تاشکند اشتراک کرده بود. به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، او افزود که بیجینگ افغانستان را به عنوان «پل ارتباط میان آسیای مرکزی و جنوبی» می‌بیند.

کار روی پروژه راه آهن ترمذ-مزارشریف-کابل-پشاور از سال ۲۰۱۸ آغاز شد و ۳ کشور ازبیکستان، افغانستان و پاکستان در فبروری ۲۰۲۱ سند نقشه راه این خط ۵۷۳ کیلومتری را امضا کردند. این خط ظرفیت انتقال ۲۰ میلیون تن کارگو را در یک سال دارد.

ولادیمیر نوروف، سرپرست وزارت خارجه ازبیکستان در آغاز نشست تاشکند گفت که ۳ کشور کارهای میدانی این پروژه بزرگ را آغاز کرده اند.

وزارت خارجه طالبان نیز گفت که امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، در ضیافت شورای امنیت ملی ازبیکستان، روی پروژه راه آهن ترمذ-مزارشریف-کابل-پشاور با مقامات بلندپایه ازبیکستانی گفتگو کرد.

طالبان امیدوارند که نشست تاشکند سرآغاز حضور کشورهای منطقه در پروژه‌های اقتصادی و عمرانی در افغانستان باشد که به علت قطع کمک‌های بین المللی و رکود اقتصادی با بحران بشری و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *