اظهارات مولوی نورالله منیر، وزیر معارف طالبان در مورد “مخالفت فرهنگ مناطق دوردست افغانستان با آموزش دختران”، با واکنش‌های گسترده شهروندان افغانستان روبرو شده است. بسیاری گفته‌اند اظهارات وزیر معارف طالبان برگرفته از سخنان عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در نشست اسلام‌آباد است.

روز یکشنبه وزیر معارف طالبان در ترینکوت، مرکز ارزگان گفت که مردم در مناطق دوردست نمی‌خواهند دختران بالاتر از سن ۱۶ خود را به مکتب بفرستند. نورالله منیر گفت که طالبان با فرهنگ مردم آشناست و خلاف آن اقدام ‌نمی‌کند.

شهروندان افغانستان این سخنان را تکرار سخنان نخست وزیر پیشین پاکستان دانسته‌اند که باری در ماه قوس ۱۴۰۰ گفته بود جامعه جهانی باید نسبت به سنت‌های فرهنگی افغانستان و همچنین مناطق همجوار در پاکستان، به ویژه در ارتباط با آموزش دختران، حساس باشند.

عمران خان در نشست اسلام‌آباد گفته بود که در صورت نقض این سنت‌ها، خانواده‌ها هرگز دختران خود را به مکتب نمی‌فرستند.

جمشید یما امیری، روزنامه‌نگار در صفحه توییتر خود نوشته است به فرض اینکه مردم نمی‌خواهند دختران‌شان مکتب بخوانند، آیا رژیم و یا دولت مجبور است به خاطر فرهنگ نادرست و عقب‌مانده اجتماعی و فرهنگی جلو تعلیم و تربیه را که از بنیادی‌ترین حقوق انسان محسوب می‌شود بگیرد؟

این روزنامه‌نگار می‌گوید در همین جامعه افغانستان، در دوره شاه و حتی در زمان حاکمیت حزب دموکراتیک خلق، کسانی که کودکان‌شان را به مکتب نمی‌فرستادند، مورد بازپرس قرار می‌گرفتند.

همزمان جمعی از شهروندان با راه‌اندازی کارزاری عکس‌ها و ویدیوهایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که با آن تلاش شده سخنان وزیر معارف طالبان به چالش کشیده شود.

مطیع‌الله ویسا، فعال حوزه آموزش و پرورش در صفحه توییتر خود عکس‌هایی از باشندگان روستاهای دوردست را منتشر کرده که با پیام‌هایی در دست‌های‌شان خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه شده‌اند. آقای ویسا نوشته است: “من در یک سال گذشته به بسیاری از ولسوالی‌های افغانستان سفر کردم و با هزاران نفر از روستاهای دوردست افغانستان دیدار کردم. خواست مردم همین بود که مکاتب دخترانه باز شوند.”

آقای ویسا گفته است در هلمند و قندهار، برخی از مردم به او گفته است اگر دروازه مکاتب به روی دختران‌شان باز نشود، کشور را ترک خواهند کرد و به جایی خواهند رفت که فرزندان‌شان حق آموزش داشته باشند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *