همزمان با نشست خبری مسئولان وزارت امر به معروف طالبان در کابل، محتسبین این وزارت یک دانشجوی دختر را از شرکت در امتحان در دانشگاه محروم کردند.

این دانشجو با پخش ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفته است به این دلیل که رنگ چادرش سیاه نبود، او را از شرکت در امتحان محروم کردند.

با این حال میان رفتاری که محتسبین وزارت امر به معروف و نهی از منکر در برابر مردم انجام می‌دهند و آنچه که مقامات این وزارت در نشست خبری می‌گویند فاصله آشکاری وجود دارد.

محمد صادق عاکف، سخنگوی این وزارت می‌گوید: “چادری یا برقع حجاب است. فرق نمی‌کند که رنگ حجاب سیاه می‌باشد یا رنگ دیگری دارد. پوششی که در کشورهای عربی مروج است نیز حجاب است و در کنار آن، چادرهای بزرگی که زنان روستاها از آن استفاده می‌کنند نیز حجاب است.”

او در این نشست خبری تاکید کرد که حجاب باید تنگ، باریک، نازک، مزین و معطر نباشد.

با این حال یک دانشجوی دختر با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از رفتار محتسبین طالبان می‌گوید، طالبان او را تنها به دلیل سیاه نبودن رنگ چادرش از امتحان محروم کردند. به گفته او: “در کشوری زندگی می‌کنیم که رنگ چادر یک دختر، مهم‌تر از سرنوشت و آینده اوست.”

مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر که روز دوشنبه در یک نشست خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت سخن می‌گفتند، گزارش یک ساله از کارکردهای این وزارت را ارائه کردند.

مولوی عبدالرحمن منیر، معین وزارت امر به معروف در این نشست گفت که در جریان یک سال گذشته بیش از یک هزار شکایت در این وزارت درج شده است.

آقای منیر جزئیاتی در مورد این شکایت‌ها نداد، اما پیش از این طالبان قواعد سختگیرانه‌ای را وضع کرده و از مردم خواسته بودند در صورتی که خلافی را در جامعه می‌بینند این وزارت را آگاه سازند.

نهادهای حقوق بشری می‌گویند وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در حال اعمال آپارتاید جنسیتی در برابر زنان افغانستان است.

این وزارت در یک سال گذشته محدودیت‌های گسترده‌ای در برابر حق آموزش، کار، گشت و گزار آزادانه و فعالیت اجتماعی زنان وضع کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *