وزارت دفاع طالبان روز چهارشنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) گفت که مولوی مهدی مجاهد، فرماندۀ ناراضی این گروه، توسط جنگجویان طالبان کشته شده است.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی این وزارت، با فرستادن خبرنامه‌ای به خبرنگاران گفت که مهدی مجاهد که “سرکردۀ بغاوت‌گران” برای ولسوالی بلخاب ولایت سرپل بود، توسط افراد این گروه شناسایی و در مرز میان افغانستان و ایران کشته شده است.

آقای خوارزمی همچنان گفت که مهدی مجاهد، پس از “بغاوت علیه طالبان” در ولسوالی بلخاب این ولایت، همراه با شماری از افراد تحت امرش به کوه‌ها متواری شد و هنگامی که قصد فرار به ایران را داشت، در نقاط مرزی دو کشور کشته شده است.

مولوی مهدی، یکی از فرماندهان پیشین گروه طالبان بود که به تازگی از صف این گروه جدا شده و علیه آنان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل سلاح برداشت. این فرماندۀ پیشین طالبان از قوم هزاره و مسلمان شیعه بود و در ماه‌های گذشته به عنوان رییس استخبارات طالبان برای ولایت بامیان کار می‌کرد.

آقای مهدی پس از برکناری از این اداره، به زادگاه‌اش ولسوالی بلخاب ولایت سرپل رفت و جبهه ای را علیه طالبان شکل داد.

نزدیکان مهدی مجاهد تا کنون دربارۀ ادعای وزارت دفاع حکومت طالبان در مورد کشته‌شدن وی ابراز نظر نکرده اند.

پس از یک هفته درگیری، میان افراد مهدی مجاهد و گروه طالبان در ولسوالی بلخاب، وزارت دفاع طالبان از فرستادن صدها نیرو به این ولسوالی خبر داد و گفته بود که آنان تمامی بخش‌های این ولسوالی را در کنترول خود گرفته اند.

همزمان با این، با ورود به بخش‌های ولسوالی بلخاب گزارش‌های به نشر رسید که افراد این گروه در این ولسوالی دست به “کشتار غیرنظامیان” زده اند.

همزمان با تشدید جنگ‌ها، شماری از نهادهای بین‌المللی، به شمول سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر با اظهار نگرانی از وضعیت در ولسوالی بلخاب گفتند که طالبان در این ولسوالی دست به اقدامات انتقام‌جویانه، به شمول “اعدام‌ها” و “مجازات دسته‌جمعی” غیر نظامیان زده اند.

اما پس از نشر گزارش‌ها در خصوص تلفات غیرنظامیان در این ولسوالی، طالبان گفتند که جنگ در این ولسوالی اصلاً وجود ندارد و گزارش‌ها در مورد تلفات غیرنظامیان “کاملاً نادرست و دور از حقیقت” است.

اخیراً دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) از آواره‌ شدن هزاران نفر به شمول زنان و کودکان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل خبر داده و گفته بود که تلاش‌ها برای کمک به آنان ادامه دارد.

بر اساس معلومات ملل متحد، در پی هجوم طالبان و تشدید جنگ در بخش‌های بلخاب دست‌کم، ۲۷هزار نفر از مناطق شان در این ولسوالی بیجا شده اند.

به گفتۀ اوچا، بسیاری این خانواده‌ها از ترس درگیری ها، به قسمت‌های بلندی کوه‌ها و بخش‌های ولایت بامیان فرار کرده اند ودر حالی حاضر، در وضعیت ناگوار به سر می‌برند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *