وزارت خارجهٔ امریکا روز جمعه اول جولای (۱۰ سرطان) ضمن ابراز نگرانی از حضور سازمان‌های تروریستی مانند القاعده و شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان، از مداخلهٔ روز افزون طالبان در قسمت فراهم آوری کمک‌های بشری برای مردم زلزله زده در آن کشور ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجهٔ امریکا به نشر اعلامیه‌ای گفته است که تام وست، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان به تاریخ ۲۹ و ۳۰ جون در راس یک هیات عالی ترتبهٔ امریکا که متشکل از مقامات ارشد وزارت خارجه، مالیه و ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی (USAID) بود، به دوحه، پایتخت قطر، سفر کرد و با هیات طالبان تحت ریاست امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، روی مسایل مختلف ملاقات کرد.

در این اعلامیه آمده است که مقامات ایالات متحده در جریان ملاقات با هیات طالبان، نگرانی‌شان را در مورد ادامهٔ حضور القاعده، شاخهٔ خراسان داعش و سایر سازمان‌های تروریستی در افغانستان بیان کرده اند.

در اعلامیهٔ وزارت خارجه ایالات متحده همچنین آمده است که “[هیات طالبان] بار دیگر تعهد کرد تا به هیچ گروهی اجازه ندهد از قلمرو افغانستان سایر کشور ها تهدید شود.”

مقامات طالبان که از ۱۵ اگست سال گذشته بر افغانستان حکمرانی می کنند، همواره گفته اند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا سایر کشور‌ها را تهدید و یا مورد حمله قرار بدهند.

در این اعلامیه آمده است که در جریان این ملاقات، دو جناح در مورد جزییات ۳.۵ میلیارد دالر بانک مرکزی صحبت کردند تا این پول به دسترس شهروندان افغانستان قرار بگیرد. اما بر اساس این اعلامیه، مقامات ایالات متحده از ادامهٔ وضع و گسترش محدویت بر زنان و دختران افغان ابراز نگرانی کرده اند.

بر اساس این اعلامیه، در جریان گفتگو میان هیات ایالات متحده و طالبان: “وضع و گسترش محدودیت بر حقوق زنان و دختران افغان از سوی طالبان، تمرکز اصلی مقامات ایالات متحده بود. ایالات متحده از خواسته‌های مردم افغانستان حمایت می کند تا به دختران اجازه داده شود به مکتب برگردند و زنان بتوانند کار کنند، در رشد اقتصادی کشور کمک کنند، و آزادانه سیر و سفر و [نظریات شان را] بیان کنند.”

در اعلامیهٔ وزارت خارجه ایالات متحده همچنین آمده است که آقای وست در جریان ملاقات‌اش با هیات طالبان به وضاحت گفته است که محافظت از حقوق دختران پیوند روشن برای عادی سازی روابط میان ایالات متحده و طالبان دارد.

بر اساس این اعلامیه، هیات امریکا و طالبان تمایل نشان داده اند تا در مورد مبارزه بر ضد مواد مخدر و آمادگی برای رسیدگی به آفات طبیعی در آینده نیز تبادل نظر کنند.

دو روز قبل،‌ یک سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که امریکا بر پیشبرد علایق خود در افغانستان از جمله مبارزه با دهشت افگنی، ثبات اقتصادی، موضوع حقوق بشر، گذار مصوون افرادی که زندگی‌شان در افغانستان در خطر است و باگشایی مکاتب دختران تمرکز دارد.

در اعلامیهٔ وزارت خارجه امریکا همچنین ذکر شده است که هیات های ایالات متحده و طالبان در مورد کمک های جامعهٔ بین المللی از جمله ۷۷۴ میلیون دالر که واشنگتن از اگست ۲۰۲۱ میلادی تا حال برای افغانستان تعهد کرده است، نیز صحبت کردند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *