نماینده ویژه روسیه برای افغانستان به خبرنگاران گفته است که نظر به برآوردهای روسیه، از زمان به قدرت رسیدن طالبان شمار جنگجویان داعش در افغانستان سه برابر شده است. طالبان اما آن را نادرست و دور از واقعیت خواند.

ذبیح االله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز، بدون نام بردن از نماینده روسیه، در توییتی نوشته است که «تخمین افزایش پدیده داعش در افغانستان نادرست و دور از واقعیت است.» و افزوده که طالبان «اجازه نمی‌دهند که داعش در افغانستان لانه ایجاد کند.»

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان روز گذشته (پنجشنبه ۶ اسد/مرداد) با خبرنگاران در باره نشست دو روزه تاشکند در مورد افغانستان صحبت می‌کرد.

این نشست در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری از سوی ازبکستان برگزار شد.

آقای کابلوف افزایش جنگجویان داعش را از منفی‌ترین ابعاد امنیتی در افغانستان و منطقه عنوان کرده است.

خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، از قول آقای کابلوف نوشته است که طالبان به دلیل تحریم‌های بین المللی، منابع مالی لازم برای حفظ و تقویت نیروهای ضد تروریستی را ندارند

آقای کابلوف گفته است: غرب عمدا این شرایط را ایجاد کرده تا گروه تروریستی داعش قویتر شود.

ضمیر کابلوف گفته است که زمانی که طالبان به قدرت رسیدند تعداد این جنگجویان حدود دو هزار نفر تخمین زده می‌شد و اکنون تخمین زده می‌شود که این تعداد به شش هزار نفر افزایش یافته باشد که افزایش سه برابری را نشان می‌دهد.

در آغاز بهار سال جاری، ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده مرکزی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام)، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بنا به ارزیابی آمریکا، «احتمالا حدود دو هزار، کم یا بیش، از جنگجویان داعش در افغانستان حضور دارند.»

اما طالبان در پاسخ به ژنرال مکنزی گفتند که «ما به ملت، همسایگان و جهان اطمینان می‌دهیم که داعش دیگر موضوع نگرانی در افغانستان نیست.»

اما احمد ضیا سراج، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان چندی پیش به بی بی سی گفت که طالبان نزدیک به ۴۰۰۰ نفر از اعضای گروه داعش را که توسط نیروهای امنیتی دولت قبل دستگیر شده بودند، آزاد کرده اند. وی تاکید کرد که گروه داعش در حال تبدیل شدن به یک گروه بزرگ است.

در بهار سال جاری گروه داعش شاخه خراسان مسئولیت شماری از حملات خونبار در کابل و مزارشریف را به عهده گرفت. طالبان همواره تاکید داشتند که این گروه را شکست داده‌اند.

در چند ماه اخیر هر از گاهی عملیات‌هایی نظامی در گوشه و کنار افغانستان رخ می‌دهد و طالبان می‌گویند که هسته‌های مربوط به داعش را مورد حمله قرار داده‌اند. شماری هم اظهار نگرانی کرده‌اند که طالبان زیر عنوان داعش، دست به قتل‌های غیرقانونی غیرنظامیان و مخالفان سیاسی خود می‌زنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *