پس از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وخامت وضعیت حقوق بشر در افغانستان، نمایندگان چین و روسیه از عملکرد طالبان، به خصوص در ارتباط به زنان دفاع کردند.

نماینده روسیه در نشست شورای حقوق بشر دلیل بسته ماندن لیسه‌های دخترانه را ناتوانی اقتصادی و تحریم طالبان از سوی غرب دانست.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارشی که به شورای حقوق بشر این سازمان تقدیم کرد، از عملکرد طالبان بشدت انتقاد کرد. او گفت که افغانستان در عرصه حقوق و آزادی‌های شهروندان عقبگرد شدید داشته است و به سوی استبداد در حرکت است.

نماینده روسیه گفت که بیش از ۱۳۰ هزار زن افغان در بخش صحت مشغول کار اند. او از تلاش‌های طالبان برای «تامین حقوق زنان و دختران در عرصه ازدواج و میراث» یاد کرد.

دیپلومات روسی مدعی شد که طالبان به این دلیل لیسه‌های دخترانه را باز نتوانستند که پول لازم برای ایجاد صنوف جداگانه ندارند و تقصیر آن را به گردن تحریم‌های غرب و مسدود شدن دارایی ارزی افغانستان توسط امریکا انداخت.

او گفت: «ما از امریکا، بریتانیا و اقمار شان می‌خواهیم که به جای طرح مطالبات جدید از طالبان، به تعهدات خود در قبال این کشور عمل کنند.»

مقامات طالبان حرف‌های ضد و نقیضی در باره بازگشایی لیسه‌های دخترانه زده اند. در آغاز این گروه مدعی شد که شرایط برای بازگشت تمام دانش آموزان دختر مساعد نیست. اما به تازگی وزیر معارف طالبان ادعا کرد که مردم به خصوص در ولایات، مخالف حضور دختران نوجوان در مکتب اند.

نماینده چین در نشست شورای حقوق بشر از کارنامه حقوق بشری طالبان انتقاد نکرد و به جای آن از کشورهای غربی خواست که تحریم‌ها را از روی طالبان بردارند و به استقلال افغانستان احترام بگذارند.

او در عین حال خواستار بازگشت تمام دختران دانش‌آموز به مکتب شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *