نشست بین‌المللی تاشکند درباره افغانستان روز سه‌شنبه با یک روز تاخیر آغاز شد.

در این نشست نمایندگان امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، چین، بریتانیا، هند، ایران، پاکستان و چند کشور دیگر حضور دارند.

ازبکستان گفته که حضور طالبان در این نشست به معنای به رسمیت شناختن رژیم این گروه نیست.

قرار بود این نشست روز دوشنبه، ۳ اسد آغاز شود، اما به دلایل نامعلومی با یک روز تاخیر برگزار شد.

طالبان قسمتی از سخنرانی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه در نشست تاشکند را منتشر کرده‌اند.

متقی در این سخنرانی از برگزاری نشست تاشکند استقبال کرد و گفت که پیش از این همه کنفرانس‌ها در مورد آوردن صلح و قطع خشونت در افغانستان برگزار ده، استقبال می‌کند.”می‌شد. او گفت “از اینکه برای اولین بار نشستی در مورد توسعه اقتصادی افغانستان برگزار می شود خوشحال است.

امیرخان متقی از ایجاد نهادهای امنیتی و دفاعی طالبان، ساختن بودجه ملی بدون اتکا به کمک خارجی، عفو عمومی مخالفان سیاسی و نظامی توسط رهبر این گروه، ایجاد کمیته دعوت از سیاسیون افغان در خارج از کشور، باز بودن مکاتب و دانشگاه‌ها در سراسر کشور و برقراری صلح و امنیت سرتاسری به عنوان دستاوردهای این گروه در یازده ماه گذشته یادآوری کرد.

امیرخان متقی گفت افغانستان در حال حاضر کمتر از ۱۰ میلیون دانش‌آموز مشغول آموزش دارد.

این در حالی است که بیش از ۳۱۲ روز می‌شود که طالبان مانع بازگشایی مکاتب دخترانه دوره ثانوی در افغانستان شده‌اند.

خبرهایی از کشتارهای انتقام‌جویانه و قتل‌های مرموز گسترده به طور روزانه در رسانه‌های مستقل افغانستان منتشر می‌شود.

مخالفان سیاسی طالبان در خارج از کشور نیز اعلام کرده‌اند که به روندی که این گروه برای بازگشت سیاسیون به راه انداخته‌اند اعتماد ندارند و آنرا “بازی” و “نیرنگ” طالبان خوانده‌اند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود روز دوشنبه اعلام کرد که این جبهه از هر گونه تلاش که بخاطر پیدا کردن یک راه حل سیاسی برای معضل افغانستان باشد،‌استقبال می‌کند اما از هیچ نشستی که بخاطر مشروعیت بخشیدن به یک گروه جنایت‌کار تروریستی و عادی نشان دادن اشغال‌گران طالبان برگزار شود “قطعا استقبال نخواهد کرد.”

شماری دیگر از سیاسیون نیز دولت ازبکستان را بخاطر دعوت هیات طالبان در این نشست مورد انتقاد قرار داده‌اند.

وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که تام وست و رینا امیری، نمایندگان ویژه امریکا در امور افغانستان در نشست بین‌المللی‌ تاشکند شرکت کرده‌اند.

وزارت خارجه هند نیز اعلام کرده است که هیاتی را به ریاست جی پی سینگ، دبیر این وزارت در بخش پاکستان، افغانستان و ایران را به نشست اعزام کرده است.

تاشکند گفته است در این نشست درباره هماهنگی کمک‌های جامعه بین‌المللی، گفتگو با طالبان درباره ایجاد یک حکومت فراگیر، احترام به حقوق زنان و تضمین دسترسی دختران به آموزش کامل، تضمین مقام‌های طالبان مبنی بر جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان برای حمله به منافع امنیتی کشورهای همسایه، منطقه و جهان و اهمیت آزادسازی پول مسدود شده افغانستان صحبت خواهد شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *