برای نخستین‌بار سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان و مسئول شبکه مخوف «حقانی» روز شنبه، ۱۴ حوت در مراسم فراغت دانش‌آموختگان آکادمی پولیس در مقابل رسانه‌ها ظاهر شد. پیشتر طالبان، چهره‌ی سراج‌الدین حقانی را بلور می‌کردند، تا شناخته نشود. او در میان طالبان به «خلیفه صاحب» مشهور است و از احترام خاصی در رده‌های مختلف طالبان برخوردار است.

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان در اولین حضورش در برابر دوربین رسانه‌ها آیت قرآن را غلط خواند.

حقانی سخنرانی‌اش در مراسم فراغت شماری از دانشجویان آکادمی پولیس را با آیتی از سوره آل عمران آغاز کرد، اما نتوانست این آیت را درست بخواند.

ویدیویی از آغاز سخنرانی سراج حقانی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد این چهره کلیدی طالبان آیت قرآن را ناقص می‌خواند.

سرپرست وزارت داخله طالبان از جنجالی‌ترین چهره‌ها در کابینه این گروه است.

سراج‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی نیز است. در بیست سال گذشته مسئولیت بسیاری از حملات تروریستی در اماکن عامه به این شبکه نسبت داده شده است.

او ده روز قبل در سخنرانی در یک گردهمایی در شهر قندهار تأیید کرد که تنها ۱۰۵۰ نفر از اعضای گروه او در یک و نیم دهه گذشته حمله انتحاری انجام داده‌اند.

حقانی پیش از این نیز به صراحت از مهاجمان انتحاری ستایش کرده و آنها را “مدافعان دین و وطن” خوانده بود.

در سال‌های گذشته حملات انتحاری طالبان به اماکن عامه و دولتی باعث کشته و زخمی شدن هزاران غیرنظامی شده است.

نهادهای حقوق بشری، طالبان را به ارتکاب موارد متعدد از جنایت‌های جنگی متهم کرده‌اند.

پولیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) قبلا اعلام کرده بود که در برابر اطلاعاتی که منجر به دستگیری سراج‌الدین حقانی شود، حاضر است ده میلیون جایزه بپردازد.

 

تأکید بر عفوعمومی

سرپرست وزارت داخله طالبان گفت که بر اساس فرمان ملا هیبت‌الله آخندزاده، رهبرشان عفو عمومی بر همگی مقام‌ها و کارمندان نظام سابق پابرجاست. او از همگی کارمندان و کادرهای مسلکی خواست که دوباره به کشور برگردند:«ما دشمن ملت خود نیستیم و در مجموع قدر و احترام کادرهای مسلکی می‌شود. جناب امیرالمومنین صاحب، عفو عمومی به تمام کارمندان رژیم گذشته اعلام کرده تا در کشور بمانند. این عفو سیاسی نبود و عفو شرعی بود. این قسم وحشت و بربریت در کدام ولایتی اتفاق نیافتاده است که سبب ترک کارمندان سابق شود.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هم اکنون شمار زیادی از کارمندان سابق حکومت به‌ویژه نظامیان در خارج به سر می‌برند و برخی هم به گونه‌ی پنهانی از ترس حملات انتقام‌جویانه طالبان زندگی می‌کنند.

حتی برخی از کارمندان سابق هم از سوی طالبان کشته شدند.

 

ختم تهدید؟

حکومت سرپرست طالبان در سطح جهان مشروعیت ندارد و حتی حامیان اصلی طالبان نیز از رسمیت شناختن حکومت‌شان عقب‌نشینی کرده‌اند.

سرپرست وزارت داخله طالبان در نخستین سخنرانی خود با نرمی در مقابل جامعه جهانی صحبت کرد و خواست تا از این طریق حمایت کشورهای منطقه و جهان را جلب کند. او تأکید کرد که حکومت طالبان هیچ تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان نیست.

توافق‌نامه صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا در ۱۰ ماه حوت سال ۹۸ در دوحه کشور قطر توسط ملا عبدالغنی برادر و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به امضا رسید. طالبان در این توافق‌نامه تعهد سپردند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

سراج‌الدین حقانی، با قاطعیت از جنگ ۲۰ ساله در مقابل حکومت سابق و جامعه جهانی دفاع و آن را «مشروع» دانست: «تجاوز خارجی به هر مُلک باشد، برای آزادی وطن، جنگ‌ها مشروع است و ما به همین خاطر ۲۰ سال جهاد کردیم و جهاد ما مشروع بود.»

«این [حکومت سرپرست طالبان] فرصت طلایی است. امیرالمومنین صاحب وعده کرده بود که از خاک ما در آینده تهدیدی به کسی نیست و به این وعده دوحه، امارت اسلامی پایبند است. ما به جهان وعده داده‌ایم که از ملک ما تهدیدی برای آنان نیست. در مجموع از کشور، مال و جان خود محافظت می‌کنیم.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *