فرمانده پیشین ستاد مرکزی امریکا در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که ایالات متحده با خروج از افغانستان توانایی کمتری برای نظارت و سرکوب القاعده و داعش دارد. جنرال فرانک مکنزی از احتمال حمله علیه غرب نیز هشدار داد و گفت که یک سال پس از ترک افغانستان، امریکا کمتر امن است.

مکنزی در زمان خروج نظامی امریکا، فرمانده سنتکام بود. این مقام جنرال بازنشسته امریکایی می‌گوید که القاعده و داعش خراسان در افغانستان در مسیری هستند که از طریق همدستی با طالبان و یا از طریق اداره مناطق خارج از پایتخت در حال شکوفا شدن و تجدید نیرو هستند.

او گفت: «من معتقدم که ما در مسیری هستیم که آن‌ها در آن رشد خواهند کرد و آن‌ها می‌توانند به آرزوهای خود برای انجام حملات علیه غرب ادامه دهند.»

طالبان با برگزاری مراسم ویژه و رژه نظامی در میدان هوایی بگرام از ۹ سنبله، روز خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان تجلیل کردند.

جنرال مکنزی می‌گوید که او از قبل توصیه کرده بود که دست‌کم ۲۵۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان باقی بماند.

او تصمیم دولت ترامپ مبنی بر امضای قرارداد دوحه که منجر به خروج نیروهای امریکایی و سقوط دولت و ارتش افغانستان شد، مقصر دانست.

با عقب‌نشینی نظامی از افغانستان، امریکا استراتژی مبارزه با تروریسم را با حملات ورای افق بدون حضورنظامی و استقرار پایگاه دنبال می‌کند.

ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده در کابل در نتیجه این استراتژی کشته شد.

مکنزی درباره کارایی حملات ورای افق برای مبارزه با تهدیدات تروریستی گفت که این نوع عملیات‌ ضد تروریستی از راه دور در افغانستان بسیار سخت است اما غیرممکن نیست.

وی اذعان داشت که گروه‌های زیادی وجود دارند که ایالات متحده را با تهدید روبه‌رو می‌کنند که مبارزه با همه آن‌ها از راه دور نیازمند اعمال فشار بیشتری است که کار را بسیار دشوار می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *