سازمان عفو بین‌الملل با نشر گزارشی درباره‌ی وضعیت زنان و دختران زیر حاکمیت طالبان در افغانستان گفته است که سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی این گروه، میلیون‌ها زن و دختر را از فرصت برای داشتن زندگی امن، آزاد و پربار محروم می‌کند.

این گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای امروز (چهارشنبه، ۵ اسد) منتشر شده است.

عفو بین‌الملل در مقدمه گزارش گفته است که در کم‌تر از یک سال، طالبان حقوق زنان و دختران را در افغانستان تضعیف کرده‌اند.

به گفته‌ی این سازمان، طالبان حقوق زنان و دختران برای تحصیل، کار و حرکت آزاد را نقض و سیستم حمایت از زنان و دخترانی که از خشونت خانگی فرار می‌کنند، نابود کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود به بازداشت خودسرانه‌ی زنان و دختران و به «افزایش نرخ ازدواج کودکان، زودهنگام و اجباری» نیز اشاره کرده است.

این نهاد گفته است زنانی که به‌طور مسالمت‌آمیز به محدودیت‌ها و سیاست‌های طالبان اعتراض کرده‌اند، مورد آزار، تهدید، ناپدید شدن اجباری، بازداشت خودسرانه و شکنجه قرار گرفته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل افزوده است که ماه به ماه بر دامنه‌ی وسعت و شدت تجاوزات طالبان علیه حقوق زنان و دختران افزوده شده است.

به گفته‌‌ی این سازمان، طی یک سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی این گروه میلیون‌ها زن و دختر را از فرصت برای داشتن زندگی امن، آزاد و پربار محروم می‌کند.

عفو بین‌الملل به نقل از یکی از زنان افغان نوشته که او گفته است آنان به اعدام تدریجی محکوم شده‌اند.

به گفته‌ی عفو بین‌الملل، این حکم اعدام برای زنان و دختران افغان تنها با تغییر سیاست‌های گسترده‌ی طالبان قابل لغو است.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است که جامعه بین‌المللی باید فورا یک استراتژی قوی، هماهنگ و مؤثر را ایجاد و اجرا کند تا طالبان را برای ایجاد این تغییرات تحت فشار قرار دهد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *