وزارت امور خارجه طالبان درباره‌ی عدم تمدید معافیت سفر مقام‌های این گروه از سوی شورای امنیت سازمان ملل، هشدار داده و گفته است که ادامه‌ی این تحریم‌، به‌جای تعامل فاصله ایجاد می‌کند و باید از آن جلوگیری شود.

این در حالی است که همزمان با پایان معافیت سفر ۱۳ مقام طالبان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تمدید این معافیت تاکنون به توافق نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، دیپلمات‌ها در سازمان ملل گفته‌اند که روسیه و چین می‌خواهند به هر ۱۳ مقام اجازه داده شود که به سفر ادامه دهند، در حالی که ایالات متحده و کشورهای غربی مصمم هستند که در اعتراض به عقب‌نشینی طالبان از تصمیم خود درباره‌ی حقوق زنان و ایجاد دولت فراگیر، معافیت سفر تمام مقام‌های این گروه را تمدید نکنند.

وزارت خارجه‌ی طالبان از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که از تحریم‌ها به‌عنوان ابزار فشار علیه این گروه استفاده نکند.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی این وزارت شامگاه روز گذشته (شنبه، ۲۹ اسد) در رشته توییتی نوشته است که در توافق‌نامه دوحه توافق شده که تمام تحریم‌ها علیه رهبری طالبان حذف شود. او تأکید کرده است که این بند باید به‌گونه کامل تطبیق شود.

او هشدار داده است که اگر ممنوعیت سفر تمدید شود، به‌جای ترویج گفت‌وگو و تعامل، فاصله ایجاد می‌شود، نتیجه‌ای که باید از آن جلوگیری کرد.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل باید بدانند که برخی از حلقات «متعصب» غربی به عمد سعی در ایجاد فاصله بین افغانستان و جهان دارند و «افغان‌ها را تحریک می‌کنند که در پاسخ به آن موضعی سختگیرانه اتخاذ کنند که به نفع هیچ کس نیست».

او افزوده است که در افغانستان که ایالات متحده، ناتو و پنجاه کشور نتوانستند صلح و ثبات را برقرار کنند، امنیت و ثبات امروز در این کشور به نفع تمام جهان است.

ده‌ها نفر از اعضای طالبان برای سال‌ها در فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند که این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر، مسدود کردن دارایی‌ها و تحریم تسلیحاتی است. اما به برخی از مقام‌های طالبان معافیت داده شد تا بتوانند برای شرکت در مذاکرات با هدف بازگرداندن صلح و ثبات به افغانستان سفر کنند.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه جون معافیت سفر برای ۱۳ مقام طالبان را به مدت دو ماه تمدید کرد؛ اما این معافیت برای دو مقام وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی این گروه به‌خاطر محدودیت بر آموزش دختران تمدید نشد.

در حال حاضر دیپلمات‌ها گفته‌اند که با انقضای معافیت سفر برای ۱۳ مقام طالبان، ایالات متحده روز پنجشنبه پیشنهاد کرده که ممنوعیت سفر برای هفت نفر از این گروه مجددا اعمال شود و این معافیت برای شش نفر دیگر باقی بماند، اما سفر آن‌ها فقط به قطر محدود شود؛ جایی که ایالات متحده و طالبان در آنجا حضور دارند.

به گفته‌ی دیپلمات‌ها، دو رقیب امریکا -روسیه و چین- پیشنهاد داده‌اند که به همه‌ی ۱۳ مقام طالبان به مدت ۹۰ روز معافیت سفر داده شود، اما فقط آنان به روسیه، چین، قطر و «کشورهای منطقه‌ای» سفر کنند.

دیپلمات‌ها گفتند که بریتانیا، فرانسه و ایرلند با پیشنهاد روسیه و چین مخالفت کردند و اصرار داشتند که این معافیت به‌دلیل عدم پیشرفت طالبان در انجام تعهدات‌ شان در مورد زنان و تشکیل یک دولت فراگیر نمی‌تواند برای هر ۱۳ مقام ادامه یابد.

سازمان‌های حقوق بشری نیز خواستار اعمال فشار بر طالبان از جمله لغو معافیت سفر مقام‌های این گروه هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *