یک روز پس از آنکه ملل متحد معافیت موقت سفر دو تن از مقامات طالبان را لغو کرد، گروه طالبان این تصمیم ملل متحد را “غیرعادلانه” خواند.

ملل متحد روز گذشته ۲۰ جون (۳۰ جوزا) معافیت موقت سفر سعید احمد شهیدخیل، سرپرست معینیت وزارت تعلیم و تربیه، و عبدالباقی بصیر اول شاه، معروف به عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، طالبان را لغو کرد.

منابع دیپلوماتیک در سازمان ملل متحد که از ذکر نام شان خودداری کردند ،گفته اند که این اقدام در واکنش به محدودیت های وضع شدهٔ این گروه بر زنان و دختران افغانستان، اتخاذ شده است.

در واکنش به این اقدام، لطف الله خیرخواه، سرپرست معینیت وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، گفت که این چنین تصامیم فقط وضعیت را “بیشتر مغلق” خواهد ساخت.

گروه طالبان ادعا دارد که بر اساس توافقنامهٔ دوحه، نام تمامی اعضای این گروه باید از فهرست منع سفر ملل متحد حذف شود.

با آنهم ملل متحد معافیت موقت سفر ۱۳ عضو دیگر این گروه را برای حد اقل دوماه دیگر تمدید کرد؛ این معافیت قرار بود روز گذشته منقضی شود.

بر اساس معلومات منابع دپلوماتیک، شماری از کشورها در کمیتهٔ تعزیرات بر طالبان ملل متحد خواستار لغو این معافیت برای تمامی اعضای گروه طالبان شده بودند، اما برخی از کشورهای دیگر با آن مخالفت کردند.

پیش از این، دیدبان حقوق بشر نیز خواستار لغو معافیت سفر مقامات طالبان شده بود.

هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر،‌ در ماه مارچ گفت: “دولت‌ها باید از پایان دادن به معافیت‌های ممنوعیت سفرهای که برخی از رهبران ارشد طالبان را محدود می‌کند، حمایت کنند. آن‌ها باید از نشست‌های که سبب ایجاد اعتبار برای رهبران طالبان می‌شود، خودداری کنند.”

مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر از کشورهای کمک‌کننده، به ویژه ایالات متحدۀ امریکا، آلمان بریتانیا و اتحادیۀ اروپا خواست که در این خصوص اقدامات جدی را روی دست گیرند.

حکومت طالبان پس از تسلط دوباره در ماه اگست سال گذشته در افغانستان هنوز هم دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران افغان نگشوده اند.

این در حالی است که جامعۀ بین المللی، به شمول سازمان ملل متحد و سایر سازمان های مدافع حقوق بشر و حقوق زنان از این گروه به کرات خواسته اند تا زنان و دختران را از حق دسترسی به کار و آموزش محروم نکنند.

سازمان عفو بین‌الملل سیاست‌های کنونی طالبان در قبال آموزش دختران و زنان را “تبعیض‌آمیز، ناعادلانه و بر خلاف قوانین بین‌المللی” خوانده و دیدبان حقوق بشر، حدود ده ماه حاکمیت طالبان را بر افغانستان، “روزهای تاریک” این کشور در زمینهٔ آموزش دختران توصیف کرده است.

گروه طالبان که ادعا دارد در حال حاضر شرایط برای مکاتب دختران مساعد نیست، در حاکمیت قبلی خود از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان را به طور گسترده از حق کار و تحصیل محروم کرده بود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *