دفتر بازرسی ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال گذشته، وضعیت بشری در این کشور بدتر شده است.

این اداره در گزارشی روز سه شنبه ۱۹ جولای (۲۸ سرطان) اعلام کرد که تعداد افراد نیازمند به کمک‌های بشری در افغانستان اکنون به ۲۴.۴ میلیون نفر رسیده است، در حالی که این تعداد در اوایل سال ۲۰۲۱ به ۱۸.۴ میلیون نفر می‌رسید

بر اساس گزارش سیگار، در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون افغان به کمک های غذایی اضطراری نیاز دارند که در مقایسه با ماه‌ مارچ تا می ۲۰۲۱ دو برابر شده است.

در گزارش همچنان آمده است که تعداد بیجا شدگان داخلی افغانستان که به دلیل جنگ‌ها در ماه اگست ۲۰۲۱ به ۶۷۰ هزار می‌رسید، اکنون به ۷۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.

سیگار می‌گوید که موسسات خیریه هشدار داده اند که وضعیت در افغانستان در شش ماه آینده به دلیل کمبود مواد غذایی، خشکسالی و بیماری های عفونی بدتر خواهد شد.

در گزارش همچنان آمده است که با فرارسیدن فصل جمع‌آوری حاصلات تا حدودی نیازمندی‌های غذایی مردم تامین خواهد شد، اما به دلیل خشکسالی شدید سال گذشته که در سه دهه اخیر بی‌پیشینه بوده، محصولات زراعتی متاثر شده اند.

دفتر سرمفتش ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان افزود که امریکا تا پایان ماه مارچ ۲۰۲۲ بیش از ۳۶ میلیارد دالر برای توسعه اقتصادی در افغانستان هزینه کرده است که بیش از ۲۱ میلیارد دالر آن توسط صندوق همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجهٔ امریکا و ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی (USAID) به مصرف رسیده است. به همین گونه رقم مجموعی کمک‌های بشری ایالات متحده برای افغانستان در جریان یک سال گذشته به ۷۷۴ میلیون دالر رسیده است.

اما پژوهشگران سیاسی به این نظر اند که بیشتر کمک‌های امریکا به افغانستان مانند کمک‌های ۲۰ سال گذشته به درستی مدیریت نمی‌شود.

دریا خان بهیر، کارشناس امور اقتصادی، با اشاره به کمک‌های گذشتهٔ امریکا گفت: “اگر این پول صرف زیربناها و پروژه های بزرگ انکشافی می شد، زمینه اشتغال برای مردم فراهم می‌شد و اگر برای تولید انرژی در افغانستان کار می شد، اقتصاد مردم افغانستان امروز به مراتب بهتر می‌بود.”

دفتر سرمفتش ویژه ایالات متحده برای افغانستان افزوده است که وزارت خارجهٔ امریکا و ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی در جلسات ماه‌های اگست و سپتمبر خویش تصمیم گرفتند تا تمام برنامه‌های کمک‌رسانی به افغانستان را تا بررسی اوضاع و حصول اطمینان از مصوونیت شرکای امریکایی که در زمینهٔ کمک او امور انکشافی کار می‌کنند، به تعلیق درآورند.

اما به گفتهٔ این اداره، وزارت خارجه و اداره ایالات متحده برای انکشاف بین المللی از آن زمان تاکنون کار بیش از ۱۰ پروژه را از سرگرفته است.

سیگار گفته است که هدف از آغاز این پروژه‌ها، کمک به تامین نیازمندی‌های صحی، آموزشی، زراعتی و مواد غذایی افغانستان و در عین حال حمایت از جامعه مدنی و حقوق بشر به ویژه حقوق دختران و زنان است.

در کنار برنامه‌های کمکی امریکا، ملل متحد نیز برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان، خواستار کمک ۴.۴ میلیارد دالری شده است، مبلغ هنگفتی که درخواست آن در تاریخ ملل متحد برای کمک به یک کشور پیشینه نداشته است.

سیگار در این گزارش خود نگاشته است که ایالات متحده با آن طرح کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد همکاری می‌کند که بر اساس آن ۲.۶ میلیارد دالر برای تامین نیازمندی‌های غذایی و زراعتی در افغانستان اختصاص داده شده است.

بر اساس این گزارش، از این مبلغ، ۲.۲ میلیارد دالر آن برای پایان دادن به گرسنگی جاری در افغانستان و ۴۱۳ میلیون دالر آن برای ایجاد شغل به افغان‌ها، تامین آبیاری و بذرهای زراعتی به کشاورزان و کمک نقدی به خانواده های فقیر مصرف خواهد شد.

همزمان با افزایش بحران بشری در افغانستان، برنامۀ جهانی غذا (WFP) نیز گفته است که در نظر دارد به حدود ۲۳ میلیون نفر در افغانستان کمک کند. این اداره گفته است که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون، بیش از ۱۹ میلیون نفر در این کشور از کمک‌های بشردوستانه‌اش مستفید شده اند.

وحید امانی، سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان، گفته است که به دلیل کمبود منابع مالی، ناچار اند کمک‌های غذایی را در سراسر افغانستان از ماه جون تا اگست کاهش دهند

آقای امانی به صدای امریکا گفت: “در این سه ماه برنامه ما این است که ماهانه به حدود ۱۰ میلیون نفر کمک کنیم، اما با فرا رسیدن ماه سپتمبر و اکتوبر، ما خواهیم توانست این کمک‌ها را افزایش بدهیم و به ۱۵ میلیون نفر کمک کنیم.”

بر اساس معلومات ملل متحد، در حال حاضر، حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *