جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که نگران است مبالغ پول نقدی که از سوی سازمان ملل برای کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به افغانستان ارسال می‌شود، به دست طالبان برسد.

او گفت که با مقامات سازمان ملل در مورد «نحوه محافظت از این پول‌ها» صحبت کرده‌ است.

جان ساپکو در مصاحبه‌ای با رادیو آزادی گفت که در مورد این پول‌ها نگرانی‌هایی دارد، اما از آنجایی که امریکا در افغانسان حضور ندارد، مجبور است به تضمین سازمان ملل مبنی بر این که هیچ پولی به طالبان نمی‌رسد، اتکا کند.

ساپکو در این مصاحبه گفت: «ما در مورد شیوه‌های محافظت پول‌های نقد ارسالی با مقام‌های سازمان ملل گفتگو کرده‌ایم… و امیدواریم که از آن محافظت شود، اما اطمینان از آن دشوارتر است، زیرا ما هیچ حضوری در افغانستان نداریم.»

در همین حال، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان کمک‌های بشردوستانه به این کشور را کافی ندانسته و افزود که در نبود تزریق پول، فروپاشی اقتصادی می‌تواند «عواقب ویرانگری» برای مردم افغانستان داشته باشد.

در پی تسلط طالبان، افغانستان با بحران بشری و فروپاشی اقتصادی مواجه شده است؛بحرانی که سازمان ملل را بر آن داشت تا با تزریق مستقیم کمک‌های نقدی به اقتصاد این کشور، رویکرد جدیدی را اتخاذ کند.

در اواخر ماه اپریل سال جاری، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت که این سازمان ۵۰۰ میلیون دالر پول نقد به افغانستان ارسال کرده است.

این مبلغ از آن زمان تا کنون افزایش یافته است. مقامات بانک مرکزی افغانستان ماه گذشته گفتند که جامعه جهانی در مجموع ۷۶۰ میلیون دالر پول نقد برای کمک به افغانستان تحویل داده است.

آقای ساپکو در این مصاحبه یکبار دیگر گفت که امضای توافق‌نامه صلح دوحه از سوی حکومت دونالد ترامپ و اجرای آن از سوی جو بایدن، دلیل عمده فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان بوده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *