ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات طالبان در دیدار با شماری از دانشجویان در هرات از آنها خواست سلاح را کنار بگذارند و با علم و دانش با دشمن مبارزه کنند.

این در حالیست که در دانشگاه‌های افغانستان دانشجویان مسلح وجود ندارد. به نظر می‌رسد مخاطب وزیر تحصیلات طالبان، اعضای این گروه است.

به گزارش باختر، ندا محمد ندیم گفته است «دشمن متوجه شده که ما را از طریق سلاح نمی‌تواند از بین ببرد، بلکه از طریق فکر و علم می‌خواهد از بین ببرد».

سرپرست وزارت تحصیلات طالبان در حالی بر اهمیت کسب علم تاکید می‌کند که این گروه پس از تسلط دوباره بر افغانستان، مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را بسته است. از سوی دیگر، طالبان در جریان بیش از یک سال گذشته، شماری از استادان دانشگاه‌ها و معلمان مکاتب را برکنار و به جای آن ملاها را به عنوان استاد تعیین کرده‌اند.

این مقام طالبان نامی از دشمن نبرده است اما گروه طالبان همواره امریکا و کشورهای غربی را دشمن خود معرفی کرده است. با این وجود، کشورهای غربی پیوسته از طالبان خواسته است که مکاتب دخترانه را بازگشایی کنند. مقامات کشورهای غربی گفته‌اند که محرومیت زنان از آموزش از پیشرفت و توسعه افغانستان جلوگیری و به اقتصاد افغانستان آسیب می‌زند.

وزیر تحصیلات طالبان به هرات رفته و با شماری از استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان حوزه غرب گفته است حکومت طالبان «داکتر می‌خواهد که از رشته طب فارغ شده باشد و انجنیر می‌خواهد که از رشته انجنیری فارغ شده باشد که به نفع کشور و مردم خود کار کند.»

طبق گزارش‌ها، طالبان در حال تغییر نظام آموزشی افغانستان است و قصد دارد نصاب تعلیمی و نظام تحصیلات عالی را طبق شریعت اسلامی تغییر دهد.

مولوی ندا محمد ندیم در این نشست گفته است که معاش استادان دانشگاه‌ها به زودی افزایش خواهد یافت و معاش قبلی آنها نیز پرداخت خواهد شد. او از تمام استادان دانشگاه‌ها که افغانستان را ترک کرده‌اند، نیز خواسته است به کشور برگردند.

با تسلط طالبان، صدها تن از استادان دانشگاه‌ها افغانستان را ترک و به کشورهای دیگر مهاجر و پناهنده شدند.

طبق گزارش باختر، نور احمد اسلام‌جار، والی طالبان در هرات نیز در این نشست گفته است که «دشمنان اسلام از طریق رسانه‌های مختلف اذهان جوانان را تخریب کرده است.» والی طالبان در هرات با ابراز تاسف تاکید کرده است که دشمن در صدد ناامیدی مردم و جوانان افغانستان است.

والی طالبان نیز از استادان دانشگاه‌ها و «دانشمندان امت اسلام» خواسته است در مورد علوم عصری تحقیق کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *