در پی سفر شماری از علمای دینی پاکستان به کابل، امرالله صالح می‌گوید تقی عثمانی که در راس این هیات قرار دارد، یکی از متحدین نزدیک دستگاه نظامی و استخباراتی پاکستان است که حیثیت «آمر کل» برای طالبان را دارد.

تقی عثمانی هفته گذشته برای گفتگو با تحریک طالبان پاکستانی، وارد کابل شد.

امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهوری در یادداشتی نوشت تقی عثمانی که در «شکل‌دهی دسیسه دوحه نقش سایه گونه داشت»، برای ارزیابی و مشورت‌دهی به کابل آمده است

تقی عثمانی، مشهور به مفتی اعظم روز دوشنبه هفته گذشته در راس هیاتی از علمای پاکستان وارد افغانستان شد و با نور ولی محسود، رهبر طالبان پاکستانی در کابل دیدار کرد. رسانه‌های پاکستان دیدار تقی عثمانی با رهبر طالبان پاکستانی را بی‌نتیجه خواندند.

امرالله صالح در این یادداشت می‌گوید در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ بارها اسم تقی عثمانی به عنوان «اولی الامر طالب» در گزارش‌ها درج شده بود. معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده است که افسران نظامی و استخباراتی ناتو با نفوذ و نقش این روحانی پاکستانی آشنا هستند.

هیات علمای دینی پاکستان در سفر به کابل، با ملا حسن آخند، رئیس‌وزرا و برخی از مقام‌های ارشد طالبان دیدار کرد.

تصاویری که از دیدارهای تقی عثمانی با مقام‌های طالبان منتشر شده در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی بحث برانگیز شده است. امرالله صالح با اشاره به این تصاویر می‌گوید برای تقی عثمانی «احضار و صبحت با طالبان با پای دراز و یا دست در بینی آنهم در سر تخت خواب، چیزی نو نیست.»

یکی از این تصاویر، دیدار تقی عثمانی با عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات طالبان را نشان می‌دهد که در آن تقی عثمانی روی تخت خواب نشسته و عبدالباقی حقانی جلو تخت او روی چوکی نشسته است.

آقای صالح با اشاره به این دیدار غیر عادی می‌گوید «طالبان زیر نفوذ و مقروض چنین چهره‌هایی» هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *