سفیر چین در کابل روز شنبه ۸ اسد در توییتی گفته است که کشورش در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند و به دنبال منافع شخصی و نفوذ هم نیست.

وانگ‌ یو بدون ارائه جزئیات افزوده هر شایعه‌ای که دوستی چین و افغانستان را تضعیف کند موفق نخواهد شد.

به نظر می‌رسد این اظهارات به دنبال انتقادات شماری از کاربران افغان شبکه‌های اجتماعی است که می‌گویند به رغم عدم مشروعیت طالبان در سطح داخلی و خارجی، چین روابط نزدیک با این گروه دارد تا منافع شخصی خود را در افغانستان پیاده کند

مقام‌های چین و طالبان تاکنون چندین دیدار داشته‌اند.

وزارت خارجه چین روز گذشته گزارشی از دیدار وانگ یی، وزیر خارجه این کشور با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در سفر به تاشکند را منتشر کرد.

در این گزارش به نقل از وزیر خارجه چین آمده است که این کشور از اول اگست صدور ویزا برای شهروندان افغانستان را از سر می‌گیرد و طالبان را هم از مالیات محصولات صادراتی به چین معاف می‌کند

وانگ یی، وزیر خارجه چین در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شانگهای با امیرخان متقی دیدار کرد.

چین از اولین کشورهایی است که اجازه داد افغانستان تحت حاکمیت طالبان به این کشور صادرات داشته باشد.

ماه حمل سال جاری هم وزیر خارجه چین به کابل سفر کرد و با مقام‌های طالبان گفتگوهایی داشت که جزئیات آن منتشر نشد. طالبان هم تاکنون چندین سفر به پکن داشته‌اند.

مقام‌های چین در بیشتر دیدارها از طالبان خواهان مبارزه با جنبش اسلامی ترکستان شرقی شده است، گروهی که مسئولیت چندین حمله در سین کیانگ را بر عهده گرفته است.

استخراج معادن مس عینک افغانستان نیز از دیگر موارد گفتگوها بین طرفین بوده که طالبان تمایل دارند چین هرچه زودتر کار آن را شروع کند.

سفیر چین در توییت امروز خود هم گفته کشورش آماده‌ است با طالبان همکاری سودمند دوجانبه داشته باشد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *