مارکس پوتزل، سرپرست دفتر معاونیت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در جلسه شورای امنیت این سازمان گفته است که طالبان با چالش‌های فزاینده‌ای حکومتداری مواجه هستند.

این جلسه شب گذشته (دوشنبه، ۷ سنبله) درباره‌ی افغانستان برگزار شده و تمرکز آن روی وضعیت انسانی و اقتصادی در این کشور بوده است.

پوتزل در بیانیه‌ی خود گفته است که از زمان روی‌کارآمدن طالبان، سازمان ملل به‌طور استثنایی بر رسیدگی به نیازهای بشردوستانه و انسانی در افغانستان متمرکز بوده است. او افزوده که نیازها در افغانستان همچنان قابل توجه است.

سرپرست یوناما در نشست شورای امنیت گفته است که حکومت طالبان توسط هیچ یک از اعضای جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است. به باور پوتزل، یکی از دلایل این امر، عدم رعایت هنجارهای جامعه بین‌المللی در مورد حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران است.

او افزوده است که افغانستان بخشی از این نظام بین‌المللی است و طالبان باید به تعهدات بین‌المللی خود پابند باشند. پوتزل اضافه کرده است که طالبان در حال حاضر براساس این واقعیت که کنترل ارضی افغانستان را در اختیار دارند، درخواست به رسمیت شناختن می‌کنند.

سرپرست یوناما در بخشی از بیانیه‌ی خود اشاره کرده است که تحریم‌ها علیه طالبان بر اقتصاد افغانستان تأثیر گذاشته است.

او خواستار تلاش برای تسهیل دسترسی به دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم این کشور شده است.

پوتزل گفته است که کمک‌های بشردوستانه راه حل بلندمدت نیست: «کاهش فقر و همچنین ارائه کالاها و خدمات اساسی باید در نهایت به رشد اقتصادی پایدار متکی باشد».

اما به گفته او، تمویل‌کنندگان بارها اعلام کرده‌اند که از سرگیری همکاری‌های اقتصادی به لغو سیاست‌های «واپس‌گرایانه» طالبان بستگی دارد.

سرپرست یوناما در ادامه گفته است که حاکمان فعلی افغانستان با تعداد فزاینده‌ای از چالش‌های حکومتداری مواجه هستند.

به گفته‌ او، طالبان با نادیده گرفتن اختلافات داخلی، خود را به‌عنوان یک نهاد حکومتی یک‌پارچه و منسجم معرفی می‌کنند.

او افزوده است که کابینه‌ طالبان مستقر در کابل به‌طور منظم تشکیل جلسه می‌دهد و نتایج این جلسات را به‌طور علنی گزارش می‌دهد. با این حال، پوتزل گفته که رابطه بین کابینه در کابل و هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان مستقر در قندهار همچنان نامشخص است.

سرپرست نمایندگی سازمان ملل گفته است که اعمال حاکمیت براساس فرمان و تصمیماتی که مطابق با اسلام و سنت‌های افغانی اعلام شده است، حقوق و آزادی‌های اساسی بشر به‌ویژه برای زنان و دختران را محدودتر کرده است. او به تعطیلی مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه اشاره کرده است.

پوتزل با اشاره به ناامنی گفته است که در سه هفته‌ی گذشته افغانستان گواه بیشترین تلفات غیرنظامیان در یک دوره یک‌ماهه بوده است. این حملات گروه قومی و مذهبی را هدف قرار داده و مسئولیت آن‌ها را گروه داعش بر عهده گرفته است.

سرپرست یوناما در بخشی از بیانیه خود گفته است که به باور او، افغانستان از شوک‌های جدی ژئوپلیتیکی و مداخلات قدرت‌های خارجی بهبود نیافته است.

او افزوده است که هیچ یک از این مداخلات به طرح‌های خود دست نیافته‌اند. پوتزل اضافه کرده است: «همه‌ی آن‌ها افغانستان را به‌گونه‌ی تغییر داده‌اند که غیرمنتظره و اغلب مفید نبوده است. با وجود منابع عظیمی که در دهه‌های گذشته مصرف شده است، افغانستان به‌طور قابل توجهی توسعه نیافته، بلکه آسیب‌پذیر و نیازمند کمک‌های بین‌المللی است.»

پوتزل در آخر گفته است که سازمان ملل و یوناما در تعامل با مقامات حاکم و تسهیل تعامل آنان با رهبران جامعه، گروه‌های مذهبی، زنان و جامعه مدنی، با هدف ترویج حکومت فراگیر و مشارکتی و ارتقای حقوق و آزادی‌ها ادامه می‌دهند.

او افزوده است: «ثبات آینده افغانستان بر تأمین نیازهای مردم افغانستان، حفظ حقوق آنان و انعکاس تنوع کشور در تمام ساختارهای حکومتی استوار است».

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *