ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید نیروهای طالبان شناخت دقیقی از خطوط مرزی بین دو کشور ندارند و اقدامات‌شان باعث ایجاد سوء تفاهم و گاهی درگیری مرزی می‌شود.

آقای کنعانی در یک نشست خبری در تهران از مقام‌های طالبان خواست که نیروهای مرزبانی خود را با خطوط مرزی آشنا کنند.

افراد طالبان و مرزبانان ایرانی روز یکشنبه، ۹ اسد برای چندمین بار در منطقه درویش ولسوالی کنگ ولایت نیمروز با همدیگر درگیر شدند.

منابع محلی گفتند در این درگیری ۲ نفر از اعضای طالبان کشته شده‌اند.

فرمانده مرزی طالبان روز گذشته کشته شدن یکی از افراد خود را تایید کرد، اما فرماندار شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان ایران گفت که درگیری مرزبانان ایرانی و طالبان در نیمروز بدون تلفات به پایان رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: “نیروهای مرزبانی ایران با اشرافی که بر منطقه و مرزهای بین‌المللی دو کشور دارند،آن‌ها با دقت به مسایل توجه دارند، با دقت تحرکات مرزی را رصد می‌کنند و نسبت به صیانت از امنیت مرزی ما اهتمام جدی دارند و در این زمینه با مسئولیت و با دقت عمل می‌کنند.”

او تاکید کرد که “ما همین انتظار را از مقامات حکومت سرپرستی موقت افغانستان هم داریم که نیروهای مرزبانی خود را با دقت بیشتری نسبت به خطوط مرزی و وظیفه‌های‌شان آشنا بکنند تا ما شاهد تکرار چنین واقعاتی نباشیم.”

تا کنون مقامات طالبان در کابل واکنش رسمی به درگیری مرزی اخیر بین نیروهای این گروه و مرزبانان ایرانی نشان نداده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنان در رابطه با حقابه رود هلمند نیز گفت: میزان آبی که از حق‌آبه هیرمند برای ایران واریز می‌شود ناچیز است.

تحقق این امر به همکاری صادقانه طرف‌های ما در کشور دوست افغانستان بستگی دارد و این را نشانه حسن نیت می‌دانیم که دوستان ما مایل هستند همکاری توام با تعامل سازنده را با ایران شکل دهند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *