به دنبال تداوم محدودیت بر مکاتب دورۀ متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در قبال وضعیت کنونی زنان و دختران افغان ابراز نگرانی کرده است.

کمیشنری عالی ملل متحد پناهندگان روز دوشنبه ۲۲ اگست (۳۱ اسد) در توییترش نوشته است که زنان افغانستان با تهدیدهای بزرگ محدودیت مواجه استند.

این ادارۀ ملل متحد نگاشته است که علاوه بر محدودیت تردد، دسترسی به کار و تحصیل، زنان و دختران در افغانستان با خطرات شدیدی روبرو هستند که به باور این اداره بر مصوونیت و رفاه آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرده است که برای سعادت آیندۀ افغانستان باید حقوق زنان رعایت شود.

اخیراً فرشته عباسی، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر در جنوب آسیا به صدای امریکا گفت که از یک سال به این طرف دختران افغانستان حق دسترسی به آموزش ندارند و دختران دورۀ متوسطه و لیسه مکتب نمی‌روند.

او گفت که در وضعیتی که مردم افغانستان از گرسنگی می‌میرند، اولویت طالبان این است تا محدودیت‌های بیشتر را بر حقوق زنان در افغانستان وضع کنند.

خانم عباسی افزود: “وضعیت بحرانی حقوق بشری و انسانی که در افغانستان جریان دارد، فرصتی است برای اینکه طالبان روی اولویت‌های خود در افغانستان بازنگری بکنند و نه تنها اینکه کمبود غذا و بحران گرسنگی جبران بکنند، دروازه‌های مکاتب را به روی دختران باز بکنند و اجازه بدهند که این دختران به حق آموزش دسترسی داشته باشند.”

این درحالی است که اعتراضات و تحرکات مدنی گسترده‌ای در افغانستان در مورد بازگشایی مکاتب دختران صورت گرفته است.

پس از آن که گروه طالبان بار دیگر در ماه اگست سال گذشتۀ میلادی بر افغانستان مسلط شد، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بست و با وجود تعهدات این گروه برای بازگشایی مکاتب، هنوز هم دختران افغان از فراگیری آموزش از صنف ششم به بالا محروم اند.

وزارت معارف حکومت طالبان به تازگی گفته است که رهبری طالبان با رفتن دختران به مکتب مخالف نیستند، اما در زمینۀ میکانیزم، طرح، میتود، دربارۀ وقت، پالیسی و راهکار برخی مسایل وجود دارد که هنوز تمام رهبری طالبان و نهادهای مسوول به تفاهم و نتیجه نرسیده اند.

اما ظاهر حلیمی، استاد پوهنتون به صدای امریکا گفت که طالبان حضور و فعالیت زنان را در جامعه، برخلاف مبانی فکری خود می‌دانند و از همین‌رو مانع حضور آنان در اجتماع می‌شوند.

آقای حلیمی افزود که طالبان حاضر نمی‌شوند که به حق کار و آموزش زنان و دختران تمکین کنند، مگر اینکه فشارهای اجتماعی و جامعۀ جهانی بر حکومت این گروه افزایش یابد.

این در حالی است که اخیراً صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) از ادامۀ بسته‌‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت که ادامۀ محرومیت دختران از آموزش، حداقل ۵۰۰ میلیون دالر به اقتصاد این کشور آسیب وارد کرده است.

یونیسف به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) در یک گزارش تحلیلی گفت که ادامۀ این وضعیت تاثیر “مخربی بر اقتصاد این کشور” خواهد گذاشت. به گفتۀ یونیسف، تاوان اقتصادی دور نگه‌داشتن دختران افغان از آموزش برابر به ۲.۵ درصد از تولیدات ناخالص سالانۀ داخلی افغانستان است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *