سازمان دیده‌بان حقوق بشر مستقر در ایالات متحده اخیراً مقامات ترکیه را به اخراج دسته جمعی پناهجویان افغانستان، به خصوص آنعده افغان‌های که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، متهم کرده است.

گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر که روز جمعه نشر شد، مقامات ترکیه را به استفاده از زور و اخراج دسته جمعی افغان‌ها متهم می‌ کند.

ایما سینکلر وب، رییس بخش ترکیه در دیده بان حقوق بشر، گفت: “آنچه ما می‌بینیم این است که این افراد عموماً در شهرهای ترکیه، در عملیات‌ های بزرگ پولیس جمع‌آوری می‌شوند. این افراد به مراکز اخراج انتقال داده می شوند و سپس مجبور ساخته می‌شوند تا اسناد خروج داوطلبانه از این کشور را امضا کنند.”

به گفتهٔ خانم وب، گزارش تازهٔ این سازمان در مورد وضعیت پناهجویان افغان در ترکیه زیر عنوان “‘هیچ کس از من نپرسید که چرا افغانستان را ترک کردم’ خلاصه‌ای این حقیقت است که به هیچ‌کس فرصت ارایه درخواست پناهندگی در ترکیه داده نشده است.”

احمد (نام مستعار)، پیش از تسلط طالبان بر افغانستان یک پیلوت آموزش دیده در ایالات متحده بود و در مقابل طالبان می جنگید، اکنون روز های دشواری را در شهر استانبول ترکیه می گذراند. او که از فاش شدن هویت اصلی اش در این گزارش به دلایل امنیتی خود داری کرد، منتظر رسیدگی به درخواست پناهندگی اش به امریکا است.

احمد حالا با خطر اخراج از ترکیه زندگی می کند. او گفت: “من خودم چندین نفر را می شناسم که اخراج شده اند و تعدادی از آنها نظامیان پیشین افغان بودند. طالبان می گویند که نیرو های نظامی در دولت پیشین را بخشیده اند، اما این حقیقت ندارد. هنوز هم این خبرها را می شنویم که طالبان به دنبال آنها استند و به انواع مختلف ربوده می شوند و کشته می شوند.”

ریاست تنظیم مهاجرت ترکیه می گوید که در سال جاری بیش از ۵۰ هزار افغان را از طریق هوایی به افغانستان برگردانده است و ۲۴۰ هزار افغان دیگر در مرز میان ایران و ترکیه به عقب رانده شده یا به آنان اجازهٔ ورود به ترکیه داده نشده است.

مقام‌های ترکیه اتهام اخراج اجباری افغان ها را شدیداً رد کرده و می گویند که آنها بر اساس معیار‌های بین المللی عمل می کنند.

ترکیه میزبان نزدیک به چهار میلیون پناهنده، عمدتاً سوری، است. با این حال، با افزایش نارضایتی مردم در مورد پناهجویان پیش از انتخابات سال آینده، حکومت ترکیه از ورود پناهجویان بیشتر به این کشور هراس دارد.

علی حکمت، رییس انجمن همبستگی مهاجرین افغان، گفت: “تعداد پناهجویان جدید افغان که در این اواخر به ترکیه می‌ آیند، بیشتر از پناهجویان سوری است. بنابراین، دولت ترکیه از رسیدن موج جدید پناهجویان افغان به این کشور هراس دارد.”

انتظار می رود که با نزدیک شدن تاریخ انتخابات در ترکیه، پروسهٔ جمع آوری و اخراج افغان ها تشدید شود. مقام‌ها همچنان اعلام کردند که اجازه اقامت بسیاری افغان ها در استانبول به شمول احمد، تمدید نخواهد شد.

اما احمد می‌گوید آخرین مصاحبهٔ او برای درخواست پناهندگی‌ به ایالات متحده تا چند هفته دیگر خواهد بود که امید او برای یکجا شدن دوباره اش با همسر و چهار فرزندش می باشد.

او گفت: “من هر زمانی که در سرک ها قدم می زنم، می ترسم که مبادا پولیس ترکیه مرا متوقف کرده و اسنادی بخواهد که من آنرا ندارم. بنابراین، ممکن با اخراج اجباری مواجه شوم و از برگشت به افغانستان بسیار زیاد می‌ترسم.”

هفته های آینده، روز های تعییین کننده زندگی احمد است. اخراج به افغانستان و مرگ احتمالی او، یا آغاز یک زندگی جدید با خانواده اش در امریکا.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *