شورای پناهندگان اروپا و ۵۰ سازمان دیگر از جمله عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر از اتحادیه اروپا می‌خواهند به درخواست پناهندگی افغان‌ها رسیدگی کند.

این نهادها می‌گویند که در یک سال گذشته تلاش‌هایی برای جلوگیری از ورود افغان‌ها به اروپا و کاهش حمایت از آنان صورت گرفته است.

این نهادها با نشر اعلامیه‌ای مشترک از اتحادیه اروپا خواستند پرونده افغان‌هایی را بپذیرد که با هزینه شخصی به اروپا مهاجرت می‌کنند.

اعلامیه می‌افزاید که تلاش‌های دولت‌های اروپایی برای پذیرش افغان‌های در معرض خطر ظرف یک سال گذشته ناچیز بوده است؛ طوری که درصدی پذیرش پرونده‌های افغان‌ها از ۷۳ درصد در ماه اپریل به ۵۳ درصد در ماه می کاهش یافته است.

اعلامیه می‌افزاید که کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل توصیه کرده تا از صدور هر گونه تصمیم منفی یا اخراج اجباری به افغانستان خودداری شود اما چندین کشور اروپایی بر خلاف توصیه‌های این کمیساری عمل کرده‌اند.

این سازمان‌ها می‌افزایند که پاسخ اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به آواره‌گان اوکراین قابل ستایش است، اما آنها نباید چشم خود را بر وضعیت افغانستان ببندند.

در اعلامیه مشترک نهادهای مدافع حقوق پناهجویان آمده است: «افغان‌هایی که به اروپا می‌رسند، در این زمان بحران و سختی نیاز به حمایت و همبستگی دارند و باید از هم اکنون گام‌هایی برداشته شود تا از برخورد دوگانه جلوگیری شود.»

اعلامیه همچنین می‌افزاید که هزاران کارمند محلی اتحادیه اروپا و افغان‌های در معرض خطر در افغانستان گیر افتاده‌اند یا در وضعیت نامطمئنی در کشورهای همسایه زندگی می‌کنند.

اما به گفته این نهادها روند تخلیه این افراد بسیار آهسته و غیرشفاف است و موانع بوروکراتیک زیادی برای افغان‌ها ایجاد شده است. اعلامیه می‌افزاید: «ما از کشورهای اروپایی می‌خواهیم که به تخلیه کارکنان محلی خود و افغان‌هایی که در معرض خطر هستند به شیوه‌ای هماهنگ و ایمن ادامه دهند.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *