مقامات طالبان می‌گویند که شب گذشته زلزله شرق افغانستان به ویژه لایات کنر، ننگرهار و لغمان را شدیداً تکان داد که این رویداد طبیعی، تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی در پی دارد.

نجیب‌‌الله حنیف، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت کنر روز دوشنبه پنجم سپتمبر (۱۴ سنبله) به صدای امریکا گفت که بر اساس معلومات ابتدایی، در این زلزله شش نفر در ولسوالی نورگل این ولایت جان باخته و نه تن دیگر مجروح شده اند.

آقای حنیف افزود که در اثر این رویداد طبیعی، ده‌ها خانه در این ولسوالی تخریب شده که احتمال افزایش تلفات ناشی از این زلزله نیز وجود دارد.

او افزود که این زلزله تلفات جانی و خسارات زیادی را در برخی از ولسوالی‌های دیگر این ولایت نیز وارده کرده است، که تا کنون معلومات دقیق در این مورد نیست.

طالبان گفته اند که گروه‌های امدادرسان به ولسوالی نورگل ولایت کنر رسیده اند و تلاش‌ها برای رسیدگی به زلزله‌زدگان جریان دارد.

این در حالی است که زلزلۀ نسبتاً قوی به تاریخ ۲۲ جون در ولایات پکتیکا و خوست سبب مرگ ۱۰۳۶ و زخمی‌شدن دوهزار و ۹۴۹ نفر دیگر شده بود. در آن زلزله۴۵۰۰ خانه به گونۀ کامل و قسماً تخریب شده بود.

با آنکه از این زمین‌لرزه بیش از دو ماه می‌گذرد، بسیاری از باشندگان ولایات پکتیکا و خوست در وضعیت نامناسب به سر می‌برند و در حال حاضر به کمک‌های بشری عاجل نیاز دارند.

در همین حال،‌ اداره زمین شناسی ایالات متحده گفته است که زلزلهٔ به شدت ۵.۳ درجه ریشتر شرق افغانستان را در اوایل صبح روز دوشنبه به وقت محل تکان داد.

این زلزله که مرکز آن در ۱۰ کیلومتری عمق زمین قرار داشت،‌ عمدتاً ننگرهار، کنر، لغمان و برخی از ولایات دیگر را تکان داده است.

این زمین‌لرزه در کابل نیز احساس شده است.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *