خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده است که پیشنهادهایی میان امریکا و طالبان برای آزادسازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان در یک “صندوق امانی” رد و بدل شده است.

با این حال، خودداری طالبان از برکناری سرپرست بانک مرکزی افغانستان، یکی از موارد اختلافات جدی میان دو طرف است.

دو منبع به رویترز گفتند که اختلافات قابل توجهی بین طرفین باقی مانده است، از جمله خودداری طالبان از جایگزینی مسئولان ارشد بانک مرکزی، که یکی از آنها تحت تحریم‌های ایالات متحده است.

یک منبع دولتی طالبان به شرط افشا نشدن نامش به رویترز گفته است که طالبان ایجاد صندوق را رد نمی‌کند اما با پیشنهاد امریکا مبنی بر این‌که طرف سوم کنترل پول آزاد شده بانک مرکزی را در اختیار بگیرد، مخالف کرده‌اند.

به گفته یک منبع امریکایی، ایالات متحده با سوئیس و دیگر متحدان خود درباره ایجاد مکانیزمی که شامل صندوق امانی باشد بحث کرده و در مورد پرداخت‌ها به کمک یک هیات بین‌المللی تصمیم گرفته خواهد شد.

این منبع امریکایی افزود که یک مدل ممکن می‌تواند صندوق امانی بازسازی افغانستان باشد، صندوق تحت مدیریت بانک جهانی که برای دریافت کمک‌های انکشافی خارجی به افغانستان ایجاد شده است.

شاه محرابی استاد اقتصاد که در شورای عالی بانک مرکزی است گفته است:” تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است.”

وزارت خارجه امریکا، سوئیس و بانک مرکزی تحت کنترل طالبان از اظهار نظر درباره این گفت‌وگوها خوداری کرده‌اند.

حدود ۹ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان پس از آن که طالبان قدرت را حدود یک سال پیش در دست گرفت، در بانک‌های امریکایی و اروپایی مسدود شد.

کشورها و نهاد‌های بین‌المللی طالبان را به نقض حقوق بشر و زنان متهم می‌کنند.

رویترز به نقل از آقای محرابی و یک دیپلومات ارشد نوشته است که طالبان پاسخ خود را به پیشنهاد امریکا در مورد مکانیزم آزادسازی پول بانک مرکزی افغانستان، ماه گذشته در مذاکراتی در دوحه ارایه کرده‌اند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که آزاد کردن ذخایر بانک مرکزی افغانستان تنها کمک‌های موقت را به همراه خواهد داشت و برای کمک مستقیم خارجی که ۷۰ درصد بودجه دولت افغانستان را پیش از به قدرت رسیدن طالبان تشکیل می‌داد، به یک جایگزین نیاز است.

روز دوشنبه وزارت خارجه امریکا با نشر بیانیه‌ای گفت که براین نلسون، معین وزارت خزانه‌داری این کشور روز چهارشنبه، ۲۷ جولای در تاشکند با نمایندگان طالبان در مورد رسیدگی به چالش‌های اقتصادی که مردم افغانستان با آن مواجه هستند، گفتگو خواهد کرد. به نظر می‌رسد این گفتگوها روی آزادسازی پول افغانستان متمرکز باشد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *