در حالی که روسیه و حکومت طالبان در افغانستان با تحریم های اقتصادی جدی از سوی ایالات متحده و کشورهای اروپایی روبرو هستند، مسکو و کابل به تازگی توافقنامه ای را برای گسترش روابط تجارتی امضا کرده اند.

این توافقنامه در هفته جاری بین مقامات اتاق تجارت و سرمایه گزاری افغانستان و شورای همکاری تجاری روسیه برای افغانستان در سنت‌پترزبورگ روسیه به امضا رسید.

محمد یونس مهمند، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان که توافقنامه را با دیمیتری انتونوف، رییس شورای همکاری تجاری روسیه امضا کرد، گفت: “ما می خواهیم [روابط تجاری] دوجانبه و حتا واردات و صادرات منطقه‌ای را تقویت کنیم.”

آقای مهمند به صدای امریکا گفت: “تحریم‌ها واقعاً ما را شکنجه می‌کنند، اما نمی‌توانیم ساکت بنشینیم و تماشا کنیم. “

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان افزود که روسیه تمایل به تقویت تجارت منطقه‌ای دارد و هفته گذشته در حاشیه نشست اقتصادی سنت‌پیترزبرگ با ایران یک توافق دراز مدت را نیز امضا کرده است.

ایران همچنین به دلیل برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیزش و حمایت از گروه‌های تروریستی در شرق میانه، تحت تحریم‌های دراز‌مدت امریکا قرار دارد.

آقای مهمند توافق تجاری را غیرسیاسی توصیف کرد، اما گفت که اجرای آن نیازمند حمایت دولت روسیه و طالبان است. او افزود که یک هیات حکومت طالبان به زودی برای بررسی راه های عملی برای اجرای این توافقنامه تجاری از مسکو بازدید خواهد کرد.

مسکو رسما حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد اما دپلومات‌های طالبان را تایید کرده و سفارت روسیه در کابل را باز نگه داشته است.

بر اساس این قرارداد، افغانستان گندم و روغن را از روسیه با قیمت نازل وارد خواهد کرد.

مهمند گفت: “ما هر ماه به ۱۵۰ هزار تن مواد سوخت نیاز داریم.” او افزود که افغانستان نیز به واردات حدود دو میلیون تن گندم از روسیه نیاز دارد.

مقامات امریکایی می‌گویند که تهاجم روسیه بر اوکراین عامل اصلی افزایش جهانی قیمت مواد غذایی و نفت است؛ ادعای که مقامات روسی آن را رد می‌کنند.

ماکسیمیلیان هس، از موسسه تحقیقات سیاست خارجی، به صدای امریکا گفت: “روسیه در جریان بحران اوکراین از غله‌جات و سایر کالاهای خود به عنوان راهی برای حفظ روابط استفاده کرده است.”

هس افزود، توافقنامه با افغانستان “تقریباً کاملاً نمادین است – تلاشی است برای نشان دادن اینکه روسیه هنوز شرکای دارد که می خواهند با آن تجارت کنند.”

پیش از سفر این هیات طالبان به روسیه، مولانا زهیر، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، به صدای امریکا گفت: “بخشی از اهداف این سفر خریداری مواد اولیه خصوصا گندم، آرد، روغن خوراکی، مواد نفتی و تحکیم و انکشاف تجارت و ترانزیت دو جانبه می باشد.”

روسیه زمانی شریک تجاری اصلی افغانستان بود، اما به گفتۀ اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، تجارت بین افغانستان و روسیه به شدت کاهش یافته است.

خان جان الکوزی، عضو هیات مدیرۀ این اتاق، گفت که افغانستان در سال گذشته به ارزش نزدیک به ۱۶۰ میلیون دالر کالا از روسیه وارد کرد، در حالیکه صادرات این کشور به روسیه حدود سه میلیون دالر بود.

الکوزی گفت که تاجران افغان در بخش وضع مالیات بلندتر از سوی روسیه بر کالاهای تجارتی نسبت به سایر کشورهای آسیای میانه مشکل دارند که آن را با اتشۀ تجارتی روسیه در کابل در میان گذاشته اند.

سفر هیات طالبان به روسیه در حالی صورت گرفته است که بهای مواد اولیه در افغانستان بیش از حد افزایش یافته است.

بیکاری و افت شدید درآمد مردم از یکسو، افزایش بهای مواد اولیه خوراکی از سوی دیگر به شدت مردم را در شرایط دشوار قرار داده است.

این در حالی است که به گفتۀ کارشناسان اقتصادی، پس از تهاجم روسیه بر اوکراین، نرخ مواد خوراکی در بازارهای جهانی افزایش یافته و افغانستان نیز از این امر مستثنا نیست.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *