یک روزنامه نزدیک به ارتش پاکستان به نقل از یک مقام دولتی می‌گوید طالبان به دلیل نقض تعهدات خود به جامعه جهانی، به‌ویژه آموزش دختران، فرصت به‌رسمیت شناخته شدن را از دست داد.

به نوشته اکسپرس تریبون، در ماه مارچ، ۱۰ – ۱۲ کشور از جمله پاکستان در آستانه به‌رسميت شناختن طالبان بودند.

این روزنامه می‌نویسد پس از عدول طالبان از تعهدات خود، این کشورها از تصمیم خود صرف نظر کردند.

یک مقام ارشد دولت پاکستان که در این روند نقش داشته به روزنامه اکسپرس تریبون گفته است که آن کشورها پس از آن که طالبان از برخی وعده‌ها به ویژه در مورد آموزش دختران عقب‌نشینی کردند، از به رسمیت شناختن طالبان خودداری کردند.

به گفته این مقام پاکستانی، به شمول پاکستان برخی از کشورهای کلیدی آماده بودند طالبان را به صورت رسمی بپذیرند. این مقام دولت پاکستانی که نامی از وی برده نشده است، تاکید کرده است که طالبان افغان تنها به خاطر این “فرصت از دست رفته” سرزنش می‌شوند.

گروه طالبان چه در دوران مذاکرات صلح با امریکا و نیز گفتگوهای صلح بین‌افغانی در دوحه و همچنین پس از تسلط دوباره بر افغانستان، به جامعه جهانی از تشکیل حکومت فراگیر و احترام به حقوق زنان اطمینان دادند. اما این گروه پس از تحکیم قدرت از انجام تعهدات خود به جامعه جهانی به ویژه آموزش زنان عدول کردند.

علاوه بر حقوق بشر، طالبان به جامعه جهانی وعده سپرده بودند که رابطه خود را با شبکه تروریستی القاعده قطع می‌کند و این گروه اجازه نخواهد داد خاک افغانستان بر علیه کشورهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

علی‌رغم همه این تعهدات، طالبان آموزش دختران بالاتر از دوره متوسطه را منع کردند.

از سوی دیگر، سازمان ملل در ده ماه گذشته با نشر گزارش‌های جداگانه گفته است طالبان روابط خود را با شبکه القاعده حفظ کرده است.

روزنامه اکسپرس تریبون می‌گوید در ماه جون، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در جریان سفر به اسلام‌آباد گفت که طالبان رنج و گرسنگی باورنکردی برای افغانستان به‌بار آورده‌اند و این کشور جنگ زده را در مسیر اشتباه و “سقوط کامل” سوق می‌دهند.

آن زمان، خانم بربوک در نشست خبری با بلاول زرداری بوتو، وزیر خارجه پاکستان در اسلام‌آباد افزود: “در آن سوی مرز می‌بینید، طالبان کشور را به سقوط سوق می‌دهند. خانواده‌ها نمی‌دانند چگونه به فرزندان خود غذا بدهند. دختران از حق تحصیل محروم‌اند. زنان تقریباً از جامعه کنار گذاشته شده‌اند، صداهای مخالف به طرز وحشت‌ناک سرکوب می‌شوند.”

وزیر خارجه آلمان ضمن اعلام حمایت و کمک به مردم افغانستان گفت که این به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست.

روزنامه اکسپرس تریبون تاکید کرده است که امریکا يک بسته امدادی را برای قربانيان زمین لرزه اخیر افغانستان اعلام کرده است اما هيچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد به طالبان اجازه دسترسی به ذخایر بانک مرکزی افغانستان را نخواهد داد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *