دوستان جهانی افغانستان دفتر نمایندگی سازمان ملل را به ارایه گزارش ناقص از وضعیت “فاجعه‌بار” حقوق بشر و کشتار غیرنظامیان در افغانستان متهم کرد.

این نهاد گفته که نام نبردن یوناما از طالبان و شبکه حقانی در این گزارش به رژیم طالبان کمک می‌کند از زیر بار مسئولیت کشتارها فرار کند.

جیسون کریس هاوک، مدیر دوستان جهانی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان فرصت‌ زیادی را در ارایه گزارش دقیق‌تر و کامل‌تر از “وضعیت فاجعه‌بار و کشنده حقوق بشر و امنیت در افغانستان” از داده است.

او از یوناما انتقاد کرده که از ذکر نام شبکه‌های تروریستی مسئول ناامنی‌ها و نقض حقوق بشر در افغانستان خودداری کرده و در گزارش از واژه‌های مثل “طالبان، حقانی یا شبکه تروریستی طالبان-حقانی استفاده نشده است.

به گفته آقای هاوک خودداری از استفاده از این کلمات در این گزارش به “تروریست‌های شناخته شده بین‌المللی، حامیان و شرکای آن‌ها در داخل رژیم طالبان- شبکه حقانی” اجازه می‌دهد که از پذیرفتن مسئولیت رفتارشان در افغانستان فرار کنند.

در این اعلامیه آمده که تهیه کنندگان این گزارش باید توضیح می‌دادند که آماری که ارایه داده‌اند از نظر افغان‌ها کمتر از رقم واقعی موارد نقض حقوق بشر و کشارها در افغانستان است.

به گفته مدیر این نهاد، ناتوانی این تیم در سفر آزادانه در افغانستان و ترسی که افغان‌ها از صحبت درباره نقض حقوق بشر در این کشور دارند، منجر به آن شده است تا آمار ارایه شده در باره نقض حقوق بشر و قتل‌ها به مراتب کمتر باشد.

به گفته آقای هاوک یوناما به رژیمی که مشروعیت داخلی ندارد و توسط هیچ کشوری به‌رسمیت شناخته نشده اجازه داده است تا گزارش را بازنگری کند و درباره آن نظر بدهد. در همان حال، به گفته او این رژیم برای ناکامی‌شان در تامین امنیت بهانه بیاورند و از پذیرش مسئولیت جنایاتی که مرتکتب می‌شوند و نقض حقوق بشر خودداری کنند.

در این اعلامیه آمده است که یوناما تا آنجا پیش رفته تا از “رژیم تروریستی طالبان-شبکه حقانی” که با جنگ قدرت را در افغانستان به‌دست گرفت، به نام “امارت اسلامی افغانستان” در گزارش یاد کند.

گزارش یوناما و واکنش جبهه مقاومت

یوناما در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که با وجود کاهش قابل توجه درگیری‌های مسلحانه در افغانستان در ۱۰ ماه گذشته، نقض حقوق بشر و تلفات غیرنظامیان همچنان مانند گذشته ادامه داشته است.

به اساس این گزارش در ده ماه گذشته۷۰۰ کشته غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند که بیشتر آنها به داعش نسبت داده شده است.

جبهه مقاومت در واکنش به این گزارش گفته است که انداختن مسئولیت بیشتر تلفاتِ غیرنظامیان به دوش شاخه خراسان داعش پرسش‌برانگیز است.

این جبهه در اعلامیه خود گفت که این رقم در حالی منتشر می‌شود که سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیسیون حقوق بشر و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان بارها از نشانه‌های نقض قوانین حقوق بشری و ارتکاب جنایات جنگی در پنجشیر، اندراب، تخار، بلخاب، ننگرهار و کندهار خبر داده بودند.

به گفته جبهه مقاومت ملی ارقامی که یوناما ارایه داده “در واقع به سخره‌گرفتن مردم بی‌گناهی است که زیر ستم طالبان هر روز جان می‌دهند.”

در این اعلامیه آمده است که “منطقاً در مناطق جنگی باید قربانیان بیشتر از مناطق دیگر باشد.در مناطقی که طالبان مرتکب جنایات جنگی شده‌اند هیچ نشانه‌یی از حضور داعش دیده نمی‌شود.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *