فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران خبر داد که قرار است به زودی هیئتی از ایران به کابل و هیئتی از طالبان به تهران سفر کنند.

به گفته او، گفتگو در باره مشکلات مرزی و مسئله حقابه ایران از جمله اهداف سفر هیئت‌های ایران و طالبان است.

آقای مالکی درباره حقابه ایران گفت که با توجه به شرایط بحرانی و احتمال خشکسالی، طالبان باید «هر چه سریع‌تر حقابه را بر اساس قوانین بین‌المللی» به رسمیت بشناسد.

او درباره مشکلات مرزی هم به رسانه‌های ایران گفت: «تحرکات طالبان در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به ناپختگی آن‌ها باز می‌گردد که به قوانین مرزی آشنا نیستند و در نهایت مشکلاتی را برای دو کشور ایجاد می‌کنند.»

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که حدود یک هفته پیش طالبان میزبان هیئتی از ایران بود. هیئت ایرانی در این سفر درباره تنش‌های مرزی با مقام‌های طالبان گفتگو کرد. شبیر احمد عثمانی از فرماندهان ارتش طالبان و قاسم رضایی، معاون نیروهای مسلح ایران ریاست هیئت‌ها را بر عهده داشتند.

به گفته وزارت دفاع طالبان، هر دو طرف به توافق‌هایی نیز رسیدند. گفته شده از جمله این توافق‌ها، معرفی افراد معین در مرزهای دو کشور، تامین ارتباط و هماهنگی با نیروهای مرزی، جلوگیری از تنش و حل مشکلات از طریق مذاکره و برگزاری سه نشست دیگر است.

اختلافات مرزی و موضوع حقابه ایران و افغانستان همواره یکی از موارد جدی بحث میان دو کشور بوده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *