شماری از مقامات طالبان فاز دوم بند برق کجکی هلمند را افتتاح کردند.

سفیر ترکیه در کابل در مراسم افتتاح این پروژه گفت که ظرفیت این بند از ۵۱ میگاوات به ۱۵۱ میگاوات افزایش یافته است.

حکومت وحدت ملی در سال ۱۳۹۵ قرارداد ساخت فاز دوم بند برق کجکی را با یک شرکت ترکی امضا کرده بود.

علی‌احمد عثمانی، وزیر سابق انرژی و آب حکومت وحدت ملی و سلیمان سیلیو، رئیس شرکت ترکی ۷۷، در ۱۰ میزان ۱۳۹۵قرارداد فاز دوم بند برق کجکی امضا کرده بودند. آن زمان، شرکت ترکی ۷۷ تعهد کرده بود که فاز دوم بند کجکی را طی سه سال به ارزش ۲۰۰ میلیون دالر تکمیل خواهد کرد که با تکمیل این پروژه، ظرفیت مجموعی تولید برق این بند به ۱۵۱ میگاوات می‌رسد.

جهاد ارگین‌آی، سفیر ترکیه در افغانستان در مراسم افتتاح فاز دوم بند کجکی گفت که انرژی برق برای بازسازی زیربناهای اقتصادی مهم است. او تاکید کرد که با افتتاح فاز دوم این بند، ظرفیت تولید برق بند کجکی از ۵۱ میگاوات به ۱۵۱ میگاوات افزایش یافته است.

با وجود آنکه فاز دوم بند کجکی توسط شرکت ترکی تکمیل و با حضور سفیر ترکیه افتتاح شد، اما ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌‌الوزرای طالبان روز چهارشنبه پنجم اسد، در مراسم افتتاح فاز دوم بند کجکی گفت که افغانستان با کمک خارجی‌ها توسعه نمی‌یابد. او تاکید کرد که ما می‌توانیم افغانستان را با منابع داخلی توسعه بدهیم.

به گزارش رسانه‌ها، ملا برادر تاکید کرده است: «جامعه جهانی وطن ما را نساختند، بلکه آن را ویران کردند و اکنون ما مشغول بازسازی آن هستیم.»

این در حالیست که مقامات پیشین حکومت افغانستان، طالبان را متهم کردند که با انفجار بمب و ادامه جنگ زیرساخت‌ها ویران کرده‌اند.

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس‌الوزرای طالبان، شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه این گروه و ملا عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب طالبان نیز در مراسم افتتاح فاز دوم بند برق کجکی شرکت کرده بودند.

مقامات طالبان تنها چند ماه پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان در ماه قوس سال گذشته از تکمیل ۹۲ درصدی پروژه بند کجکی خبر دادند.

به گفته رئیس شرکت ترکی ۷۷، پس از تکمیل فاز دوم بند کجکی، سطح آب این بند نیز یک متر افزایش خواهد یافت. طبق ارزیابی این شرکت ترکی، بند کجکی ظرفیت ذخیره یک میلیارد متر مکعب آب را دارد که به شکل مجموعی ظرفیت ذخیره آب در این بند به ۲.۳۴ میلیارد متر مکعب آب خواهد رسید و بیشتر از صد هزار جریب زمین را نیز آبیاری خواهد کرد. بند کجکی واقع در ولایت هلمند در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط یک شرکت آمریکایی ساخته شد.

این ‌‌پروژه که قرار بود از همان اول در دو مرحله تکمیل شود، به دلیل حمله روسیه به افغانستان و در ادامه جنگ‌های داخلی ناتکمیل ماند.

با افتتاح فاز دوم بند کجکی، احتمال دارد تنش میان طالبان و ایران بر سر آب افزایش یابد.

جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته افغانستان را به ندادن حقابه متهم کرده است.

مقامات ایران مدعی هستند آبی که از افغانستان روانه تالاب هامون می‌شود به صورت سرریز از بند کجکی است که سبب خلق مشکلات زیست محیطی و کمبود آب آشامیدنی برای ساکنان سیستان و بلوچستان در ایران می‌شود.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر انرژی جمهوری اسلامی به تازگی به خبرنگاران گفته است که طالبان تا اکنون در کلام وعده تحقق حقابه این کشور را داده است.

وزیر انرژی ایران تاکید کرده است که برای تحقق حقابه ایران شخصا وارد مذاکره می‌شود و به زودی به افغانستان سفر می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *