بنیاد جیمز تاون، یک اتاق فکر امریکایی می‌نویسد که شیوه جدید تبلیغاتی شاخه خراسان داعش تلاش این گروه برای استخدام نیروی بیشتر از حوزه تاجیکان افغانستان و تاجیکستان را نشان می‌دهد.

این نهاد می‌نویسد که داعش و حامیانش مواد تبلیغاتی خود را با خط سریلیک زبان فارسی گسترش داده‌اند.

بنیاد جیمز تاون که فعالیت گروه‌های تروریستی در جهان را رصد می‌کند، در یک نوشته تحلیلی می‌گوید که در سال ۲۰۲۲، شاخه خراسان داعش تلاش‌های خود را برای هدف قرار دادن حامیان بالقوه در جوامع تاجیک در سراسر افغانستان و منطقه به منظور استخدام آنها افزایش داده است.

این نهاد می‌گوید پس از آن که داعش اعلام کرد حمله بر عبادتگاه سیک‌ها در کابل از سوی «ابو محمد التاجیکی» انجام شد، شمار زیادی از رسانه‌های حامی داعش در تاجیکستان از التاجیکی ستایش کردند.

در نوشته تحلیلی بنیاد جیمز تاون آمده است: «شاخه خراسان داعش به برجسته کردن شهدای قومیت تاجیک در تبلیغات خود اشاره کرده است. این تبلیغات از شجاعت، فداکاری و ایثار در راه داعش یاد می‌کند و آن را مورد ستایش قرار می‌دهد.»

این نوشته تبلیغات داعش برای ابو محمد التاجیکی، عامل حمله بر عبادتگاه سیک‌ها در کارته پروان کابل را مورد بررسی قرار داده است. در مقاله بنیاد جیمز تاون آمده است: «زمانی که خبرگزاری اعماق نام و عکس ابومحمد التاجیکی را منتشر کرد، فضای رسانه‌ای هوادارن داعش در تاجیکستان پر شد از عکس‌های التاجیکی.»

پس از نشر این خبر رسانه‌های همسوی داعش در تاجیکستان تبلیغات دیداری و شنیداری زیادی در ستایش این حمله‌کننده تولید کردند. محتوای این تبلیغات «از دیگران می‌خواست که از التاجیکی پیروی کنند.»

بنیاد جیمز تاون، از کانال تلگرام «العظیم» به عنوان بازوی رسانه‌ای داعش در تاجیکسان یاد می‌کند و می‌نویسد «العظیم» ادعای مسئولیت داعش از حمله بر عبادتگاه سیک‌ها را به خط سیریلیک تاجیکی منتشر کرد.

مقاله می‌افزاید که کانال تلگرام «صدای شیخ» یک بیانیه صوتی ۱۴ دقیقه‌ای درباره این عملیات با عکس ابو محمد التاجیکی تهیه کرد. این صدا به طور گسترده توسط کانال‌های تلگرامی تاجیکستان از جمله «العظیم» و «امت محمد» به اشتراک گذاشته شد.

کانال تلگرامی ماوارءالنهر نیز نسخه‌ای از صدای یوسف تاجیکی، یکی از اعضای کشته شده مشهور شاخه خراسان داعش و یک مبلغ این گروه را با عکسی از ابو محمد التاجیکی منتشر کرد.

بنیاد جیمز تاون در نوشته تحلیلی خود می‌افزاید که کانال تلگرام موسوم به «زندگی در خراسان» که به طور منظم اطلاعات مربوط به شبه‌نظامیان داعش در افغانستان و جذب نیرو برای این گروه را در اختیار حامیان خود قرار می‌دهد، لوگوی خود را نیز بر روی عکس ابو محمد التاجیکی قرار داده و حتی آن را به تصویر نمایه کانال تلگرامی این گروه تبدیل کرده است.

مقاله بنیاد جیمز تاون می‌افزاید که شاخه خراسان داعش تلاش می‌کند تا طالبان را پشتون‌محور و متخاصم با دیگر گروه‌های قومی افغانستان معرفی کند. این شیوه تبلیغی داعش «ظلم و خشونت طالبان» بر تاجیک‌ها را برجسته می‌کند.

بر اساس تحلیل بنیاد جیمز تاون، نهادی که فعالیت‌های گروه‌های تروریستی را دیده‌بانی می‌کند، عکس ابومحمد التاجیکی به طور برجسته در دو صفحه مختلف خبرنامه رسمی النباء مربوط داعش و در مجلات صدای خراسان و «خراسان غگ» مربوط شاخه خراسان داعش نمایان شد.

این نوشته می‌افزاید که برجسته کردن حمله ابو محمد التاجیکی از سوی شمار زیادی از رسانه‌های داعش، تلاش این گروه برای جذب نیروی بیشتر از حوزه تاجیکان افغانستان و تاجیکستان را نشان می‌دهد.

در بخشی از تحلیل بنیاد جیمز تاون آمده است: «با توجه به تلاش‌های فزاینده شاخه خراسان داعش برای گسترش جذابیت خود در میان تاجیک‌ها، این احتمال وجود دارد که این گروه به استفاده از شبه‌نظامیان تاجیک برای انجام حملات ادامه دهد.»

این بنیاد می افزاد که هدف راه‌اندازی حملات بیشتر «تولید تبلیغات آنلاین و افزایش تلاش برای جذب نیرو از میان قومیت‌های غیر پشتون است.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *