در نخستین روز نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای، برخی از وزرای خارجه از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

وزیر خارجه تاجیکستان روز جمعه در این نشست گفت که با سقوط دولت قبلی افغانستان، شرایط برای فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور مساعد شده است.

سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: «ما همه نگران افغانستان هستیم زیرا گروه‌های تروریستی با شرایط بهتری در آنجا فعالیت می‌کنند.

او افزود که ادامه فعالیت گروه‌های تروریستی باعث افزایش قاچاق مواد مخدر شده و «فعالیت‌های آنان، تهدید جدی برای کشورهای آسیای مرکزی به شمار می‌رود.»

وزیر خارجه تاجیکستان از سازمان همکاری‌های شانگهای خواست تا «فوراً در مورد این موضوع» اقدام کند.

جی شنکر، وزیر خارجه هند نیز در این کنفرانس گفت که کشورش بر حمایت‌های بشردوستانه از افغانستان ادامه می‌دهد اما افزود: «برای ما عدم تحمل تروریزم در تمام مظاهر آن یک امر ضروری است.

جی شنکر در توئیتی نوشت: «حمایت‌های بشردوستانه ما از جمله گندم، دارو، واکسین و لباس به افغانستان ادامه می‌یابد.» او بر پتانسیل بندر چابهار برای آینده اقتصادی سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای گفت که روسیه به هدف یافتن راه حل برای مشکلات افغانستان با ازبکستان همکاری نزدیک خواهد داشت.

او گفت: «امروز ما اعلام کردیم که تلاش‌های ازبکستان و فدراتیف روسیه در چارچوب به اصطلاح فرمت مسکو، تلاش‌های جمهوری خلق چین که به طور منظم جلسات همسایگان افغانستان را برگزار می‌کند، همه مکمل یکدیگر هستند. با هر اتفاقی از این دست، چندین قدم به جلو برمی‌داریم.»

لاوروف افزود: «ما موضع بسیار نزدیکی با دوستان ازبک خود در رابطه با نیاز به شناخت واقعیت‌های کنونی در افغانستان و همکاری با رهبری کنونی داریم.»

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ در نشستی در شانگهای توسط روسای جمهور روسیه، چین، جمهوری قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.

افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی عضو ناظر این سازمان شد اما هیچگاه نتوانسته عضویت دایم سازمان مذکور را به دست آورد. با وجودی که در سال‌های گذشته افغانستان در نشست‌های این سازمان شرکت می‌کرد، اما پس از به قدرت رسیدن طالبان، تاکنون این کشور در جلسات شانگهای شرکت نکرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *