اوزبکستان می‌گوید که در اواخر ماه جولای سال روان میلادی نشست بین‌المللی را در مورد وضعیت افغانستان برگزار می‌کند.

ولادیمیر نوروف، سرپرست وزارت خارجه اوزبکستان، در نشست وزیران خارجۀ کشورهای مشترک‌المنافع گفت که ثبات سیاسی، امنیت و مسایل اقتصادی افغانستان در این نشست بحث خواهد شد. اما حکومت طالبان هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند که کشورهای آسیای میانه نگران پدیدۀ تروریزم و گسترش تندروی از افغانستان اند و می‌خواهند در مقابل این پدیده بایستند.

سرور جعفری، کارشناس روابط بین‌الملل، به صدای امریکا گفت که کشورهای آسیای میانه می‌خواهند که آسیب‌های ناشی از بی‌ثباتی امنیتی را که متوجه آنان می‌شود، در داخل افغانستان مدیریت کنند و به سوی یک اقدام مشترک در مقابل این تهدید گام بردارند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به فراهم‌شدن بستر مناسب برای گروه‌های تندرو در داخل افغانستان و همچنان اشتراک فکری آن گروه‌ها با حکومت طالبان گفت: “این نکته می‌تواند برای کشورهای شمال افغانستان و آسیای مرکزی به عنوان یک تهدید جدی امنیتی مطرح شود و آنان می‌خواهند با پیمان‌های مشترک از سرازیر شدن نیروهای افراطی به این کشورها تا حدودی با اقدام جمعی جلوگیری کنند.”

آقای جعفری تاکید کرد که بخشی از راه حل معضل سیاسی – امنیتی افغانستان باید در داخل این کشور جستجو شود و هرگاه چنین کاری صورت نگیرد، همانند نشست‌های قبلی کشورهای منطقه، سازمان ملل متحد و سایر نهاد ثمربخش نخواهد بود.

رامش سالمی، کارشناس سیاسی، به صدای امریکا گفت که اوزبیکستان یکی از پنج کشور آسیای میانه است که در مورد وضعیت امنیتی افغانستان به شدت نگرانی دارد.

آقای سالمی افزود:“این نشست روی سه محور اصلی متمرکز خواهد بود. اقتصاد، امنیت و همکاری‌های بین‌المللی. احتمال رایزنی در مورد شناختن طالبان به عنوان یک حکومت مشروع اندک به نظر می‌رسد، اما طالبان مشتاقانه از این نشست استفاده خواهد کرد.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *