در تازه ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، افغانستان و پس از آن پاکستان در میان بدترین کشورهای دنیا از نظر دسترسی زنان به فرصت‌های برابر، میزان تبعیض و محدودیت‌های جنسیتی قرار گرفتند.

در این فهرست ۵ کشور بهتر برای زنان آیسلند، فنلند، ناروی، نیوزلیند و سویدن اند.

در فهرست ۱۴۶ کشوری که از سوی این سازمان بررسی شدند، کشورهای افغانستان، پاکستان، کنگو، ایران و چاد به ترتیب جز بدترین کشورها در حوزه برابری و دسترسی به فرصت ها برای زنان اند.

این سازمان با بدبینی می‌گوید که کاهش نابرابری و محرومیت زنان به کندی پیش می‌رود. چنانچه، «حذف نابرابری جنسیتی ۱۳۲ سال را در بر خواهد گرفت.»

در فهرست ۱۰ کشور برتر این گزارش از نظر پیشرفت در عرصه برابری و رفع تبعیض علیه زنان، نام کشورهای رواندا و نامبیا در افریقا و نیکاراگوئه در امریکای لاتین به چشم می‌خورد.

در گزارش این سازمان آمده است که افغانستان از نگاه تمام شاخص‌ها مانند صحت، آموزش و کار برای زنان از کشورهای دیگر عقب افتاده است. افغانستان بدترین وضعیت را از نظر شغل، آموزش و درآمد زنان در میان تمام کشورها دارد.

طالبان پس از به قدرت رسیدن فرصت کار و مشارکت در جامعه را از زنان گرفته اند. این گروه در اقدامی که از سوی تمام کشورهای جهان مورد انتقاد قرار گرفت، جلو تحصیل دختران در دوره ثانوی گرفته است.

به طور عمومی، این گزارش نشان می‌دهد که منطقه جنوب شرق آسیا با وجود برخی دستاوردها، پیشرفت چندانی در عرصه برابری جنسیتی در یکسال گذشته نداشته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *