در اوج هشدارها از کاهش منابع آب زیرزمینی در کشور، حفر ‌چاه‌های عمیق که آب آن با برق تخته‌های سولری کشیده می‌شود، در بلخ افزایش یافته است.

در سال‌های اخیر، صدها حلقه چاه عمیق در سطح ولسوالی‌های ولایت بلخ، از سوی کشاورزان و باغ‌داران حفر شده که آنان از این طریق زمین‌های زراعتی‌شان را آب‌یاری می‌کنند.

برخی از کشاورزان می‌گویند که پس از خشک‌سالی‌های پی‌هم در ولایت‌های شمال افغانستان، آن‌ها به حفر چاه‌های عمیق رو آورده‌اند و از این طریق کشت و زراعت‌شان نیز حاصلات خوبی داشته است.

عزت‌الله یکی از کشاورزان در ولسوالی چهار‌بولک ولایت بلخ، بر تأثیر چاه‌های خورشیدی بر افزایش فراورده‌های زراعتی‌اش تأکید کرده، می‌گوید: «سال‌های پیش خشک‌سالی بود. فعلن از برکت چاه‌های سولری هر چیز کشت کنیم زمین‌های ما سبز می‌شود.»

همت خان، یکی دیگر از این کشاورزان می‌گوید که با استفاده از چاه‌های عمیق سولری از زمان طلوع آفتاب تا ختم روز با لوله‌ای با قطر چهار انچ به زمین‌هایش آب می‌رساند.

با این حال، برخی از آگاهان محیط‌زیستی در بلخ با ابراز نگرانی از افزایش چاه‌های سولری در این ولایت، می‌گوید که این روند می‌تواند سبب پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی شود و خطر خشک‌سالی را در پی داشته باشد.

مسئولان ریاست زراعت طالبان در ولایت بلخ، حفر بی‌رویه‌ی چاه‌های عمیق را به‌خاطر آبیاری زمین‌های زراعتی برای آینده آب‌های زیرزمینی، نگران‌کننده بیان می‌کنند.

شمس‌الدین خالد، رییس زراعت طالبان در بخش می‌گوید: «درست است که چاه‌های سولری حاصلات را زیاد کرده، اما در آینده خطر جدی دارد، سبب کاهش آب زیرزمینی می‌شود. ما از وزارت زراعت هشدار دریافت کردیم که باید جلو [حفر] این چاه‌ها گرفته شود.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *