هبت الله اخندزاده، رهبر گروه طالبان، طی دستوری نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان، را از این سمت برکنار و نامبرده را به حیث رییس “دارالافتاء مرکزی” تعیین کرده است.

ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان، در توییتی فهرستی از تقرری‌های جدید را نشر کرده است که به دستور رهبر این گروه در سمت‌های مختلف تعیین شده اند. بر اساس این فهرست، رهبر طالبان مجموعاََ ۱۳ جا به جایی تازه در سطح مرکز و ولایات صورت گرفته است.

این نخستین بار است که هبت الله اخندزاده چندین مقام این گروه به شمول سرپرست وزیر معارف را همزمان از یک سمت به سمت دیگر تعیین کرده است.

بر اساس این دستور، حبیب الله آغا، رییس کنونی شورای ولایتی قندهار، به حیث سرپرست وزارت معارف طالبان تعیین شده است.

طالبان در مورد تقرری های جدید تا حالا هیچ دلیلی ارایه نکرده اند.

این در حالی است که با وجود تاکید پیهم برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، نورالله منیر به تاریخ ۱۱ سپتمبر گفت که در مناطق دورافتاده مردم نمی‌خواهند که دختران ۱۶ سالۀ خود را به مکتب بفرستند.

اما پس از اظهارات این مقام طالبان، شماری از کاربران رسانه های اجتماعی تصاویر و ویدیوهای مردم را در چندین ولایت به شمول قندهار نشر کردند که آنان خواهان بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم استند.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱، عملکرد وزرات معارف این گروه همواره جنجال بر انگیز بوده است. با وجودیکه گروه طالبان تعهد کرده بود تا در ماه مارچ سال روان میلادی همه مکاتب دختران را بازگشایی کند، دختران بالاتر از صنف ششم هنوز هم از رفتن به مکتب محروم مانده اند.

با آنهم طالبان گفته اند که آنان روی طرحی کار می کنند تا مکاتب دختران متوسطه و لیسه دو باره باز شود، اما زمان مشخصی برای بازگشایی مکاتب دختران را تعیین نکرده اند.

بر اساس دستور روز سه شنبه،‌ محمد حسن هاشمی، معیین فعلی تامینات وزارت داخلهٔ طالبان، به حیث والی پنجشیر مقرر شده است، ولایتی که ”جبههٔ مقاومت ملی افغانستان” بر ضد طالبان جنگ مسلحانه می کند.

محمد شعیب اخند، والی کنونی ولایت پنجشر، به حیث به حیث والی لوگر تقرر یافته و والی فعلی لوگر،‌ عنایت الله شجاع، به حیث معاون والی این ولایت تعیین شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *