وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که در سه روز گذشته بیش از ۴۰۰۰ مهاجر افغان به طور جبری و داوطلبانه از ایران وارد افغانستان شده اند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در این مدت بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از مرز اسلام‌قلعۀ هرات و بیش از دوهزار و ۷۰۰ نفر دیگر از مرز “میلک” ولایت نیمروز وارد افغانستان شده اند.

بر اساس معلومات وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان، بیشتر کسانی که اخراج شده اند، افرادی اند که به دلیل وضعیت بد اقتصادی برای کار به ایران رفته بودند.

حکومت ایران اخیراً روند اخراج مهاجرین غیرقانونی افغان را از آن کشور شدت بخشیده است.

آصفه استانکزی، رییس مرکز حمایت از مهاجرین افغان در ایران، گفت که حکومت ایران در اوایل ماه ثور دو ماه را برای سرشماری مهاجرین افغان اختصاص داد.

به گفتۀ خانم استانکزی، در این روند مهاجرینی که فاقد مدرک در ایران بودند، باید با مراجعه به دفاتر کفالت خود را ثبت نام می‌کردند.

او افزود: “کسانی که این کار را انجام دادند، برگۀ سرشماری را دریافت کردند و آن تعدادی که انجام ندادند از نظر دولت ایران غیرقانونی حساب می‌شوند و در حال حاضر اخراج می‌شوند.”

بر اساس معلومات خانم استانکزی، در مدت دوماهی که برای ثبت مهاجرین غیرقانونی افغان در ایران اختصاص یافته بود، حدود دو میلیون و ۳۰۰ مهاجر ثبت نام کردند. او همچنان گفت که تخمین زده می‌شود بین ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار مهاجر غیرقانونی افغان به دلایل مختلف از ثبت نام باز مانده اند.

او گفت: “یک [دلیل] می‌تواند موضوع بیروکراسی اداری‌اش باشد. مثلاً اینکه گواهی سکونت باید پر می‌کردند و این را باید یک همسایه، صاحب خانه یا صاحب کار ایرانی این همکاری را با آن‌ها می‌کردند و یک تعدادی ممکن است چنین دوستان ایرانی نداشته باشند.”

رییس مرکز حمایت از مهاجرین افغان در ایران افزود که یک تعداد ممکن پس از مدت اختصاص‌یافتۀ سرشماری مهاجرین فاقد مدرک، وارد ایران شده باشند و این دسته مهاجرین نیز از ثبت نام باز مانده اند.

پیش از این، حکومت طالبان گفته بود که ایران به اخراج مهاجرین افغان از آن کشور ادامه داده است و روزانه هزاران نفر دوباره به افغانستان بازگرداننده می‌شوند.

این در حالی است که پیش از این وزارت داخلۀ ایران گفته بود که آن عده شهروندان خارجی که در طرح شناسایی اتباع خارجی مقیم ایران ثبت نام نکرده اند، حضور شان در آن کشور غیرقانونی است و با آنان بر اساس “قوانین اقامت غیرقانونی” برخورد صورت خواهد گرفت.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، پیش از سقوط کابل به دست طالبان ۳.۴ میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کردند که نزدیک به دو میلیون آن مهاجرین غیرقانونی اند.

افزون بر آن تخمین زده می‌شود که صدها هزار مهاجر دیگر افغان پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، وارد ایران شده اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *